Hry s batolaty
Kateřina Řehořová
29.05.2006
Mezi prvním až třetím rokem života dochází k řadě podnětů, které nejsou nezanedbatelné v dalším rozvoji osobnosti. Čeho si u dítěte všímat a jak podporovat dětskou aktivitu a vnímavost?
Hry s batolaty
Odborníci se shodují, že nejdůležitějším obdobím pro formování osobnosti je mezi prvním až třetím rokem. Dítě si vytváří veškeré modely chování. Důležité je aby děťátko cítilo, že je milováno a nacházelo oporu ve svých rodičích. V tomto období také „lapá“ veškeré informace o okolním světě, a proto je nezbytné věnovat mu dostatečnou péči.
Hry s batolaty a jejich připravenost
Jaké hry volit, aby se dítě mohlo zapojit a rozvíjet svoji vnímavost? Čemu všemu už rozumí, ale na co ještě není připravené? Každé dítě je jedinečné a individuální, a to, co jedno dítě může zvládat bez problému, pro jiné může být překážkou.
Hry s batolaty – co sledovat?
- V tomto období dochází k velkému pokroku v rozvoji řeči.
- Postupně se rozrůstá slovní zásoba. Od jednoduchých slov a žvatlání přechází postupně dítě k jednoduchým větám.
- Postupně se zdokonaluje motorika, dochází k osamostatnění chůze.
- U malých dětí jde tělesný a psychický vývoj ruku v ruce.
- Rozvíjí se motorika – dítě se stává obratnější v takových činnostech jako je svlékání, oblékání, mytí, navlékání korálků, listování v knize..
- Objevuje se schopnost chápat smysl jednoduché pohádky, říkadla.
- Představivost se prohlubuje nejčastěji ve hře.
- U staršího batolete se prodlužuje délka soustředění v závislosti na činnosti.
- Dítě má schopnost rozlišovat smyslové kvality (tvar, barva, velikost, zvuk).
- Začíná se projevovat soucit ve vztahu k jiným dětem. Objevuje se citlivé zacházení s hračkami a zvířaty.
- Děti se při hře samy aktivně vzdalují od matky – oblíbené jsou hry pohybové a manipulování s různými předměty.
- Dítě používá předměty tak, jak to pozoruje u dospělých (panenku vozí, krmí apod.).
Hry s batolaty – co rozvíjet?
- Děťátko je třeba rozvíjet všestranně, aby bylo bystré v širokém slova smyslu.
- Měli bychom podporovat samostatnost, kreativitu, otevřenost..
- Zapojte fantazii a vytvářejte podmínky pro zábavně a aktivně strávený čas.
- Není vhodné, aby si batole hrálo samo ve svém pokoji. Připravte mu hrací kout v místnosti, kde se pohybujete.
- Podporujte kreslení, malování, muzicírování, předčítejte.
- U kreslení dítě nejdříve poznává tvary a barvy a samo je fascinováno spontánní kresbou.
- Podporujte rytmus např. kladívky (vařečkami), bubínkem, zvonečkem (nemusí se jednat jen o hudební nástroj). Zpívejte známé písničky typu Skákal pes a doplňujte je tleskáním a hrou na tyto nástroje.
- Motorickou obratnost podporuje vkládání kostiček různých tvarů do odpovídajících otvorů.
- Na procházkách aktivujte dětskou vnímavost a mluvte o všem, co vás obklopuje.
- Navazujte kontakty s dalšími dětmi.
- Doporučuje se navštěvovat různé zájmové kroužky: cvičení nebo kreativní dílny, např. v mateřském centru.
- Pokládejte dětem nejrůznější otázky a snažte se mu odpovědět na všechno, co jej zajímá.
- Důležité je v tomto období být v neustálém kontaktu a povídat, povídat.
- Nešetřte chválou a podporujte dítě v každé jeho aktivitě.
Hry s batolaty v jednotlivých měsících
12 až 15 měsíců:
- Hrajte si s kostkami různých tvarů.
- Pozorujte dění kolem vás, upozorňujte na nejrůznější zvuky.
- Říkejte krátká a rytmická říkadla.
- Často se mazlete.
15 až 18 měsíců:
- Podporujte dítě, aby samo jedlo lžičkou.
- Při kontaktu s jinými dětmi dítě podporujte, aby samo půjčovalo své hračky.
- Zkoušejte hry s míčem.
- Upozorňujte na různé barvy – učte je poznávat.
18 až 24 měsíců:
- Zkoušejte spolu třídit hračky.
- Aktivně dítě zapojte do svlékání a oblékání.
- Nechte ho „pomáhat“ při domácích pracích.
24 až 28 měsíců:
- Zkoušejte spolu navlékat korálky na nit.
- Povídejte si, co jste dělali včera. Poté zaveďte řeč na něco, co jste dělali v nedávné době, a snažte se, aby si dítě vzpomnělo.
- Mluvte správně a nekritizujte výslovnost dítěte.
28 až 36 měsíců:
- Podporujte jemnou motoriku dítěte – pořiďte mu kulaté nůžky, ať dítě stříhá papír.
- Klaďte otázky typu: Co se stane, když… Dítě by mělo předvídat.
- Vysvětlujte významy neznámých slov.
Jak se vám líbil článek?
Hodnocení:
5.0
Počet:
1
Nejlepší:
5
Nejhorší:
5
Diskuze