Dovolená - práva účastníků letecké dopravy
Tato práva zaručuje mezinárodní Montrealská smlouva z roku 1999. V rámci Evropy se práva pasažérů řídí předpisem ze 17. února 1995. Při uplatňování práv nehraje roli, zda let byl zakoupen v cestovní agentuře nebo přímo u letecké společnosti.
Rozlišují se evropské lety od těch ostatních. Evropské lety jsou ty, jejichž odlet je z letiště státu Evropské unie, na letiště příletu se nebere ohled. Platí to i obráceně, let směřující do země Evropské unie, nezávisle na zemi odletu, je rovněž považován za evropský.
Léto 2008 - zrušení letu
Dorazili jste včas na letiště a právě jste se dozvěděli, že váš let byl zrušen? Jakkoli je tato zpráva nepříjemná, máte právo na vrácení peněz za letenku bez ohledu na příčinu zrušení letu. To se vztahuje na všechny lety. U evropských letů jsou práva zákazníka ještě posílena výše uvedeným předpisem z roku 1995.
Dopravce je povinen vám nabídnout jednu z následujících možností:
- Vrácení peněz za letenku. To se uskuteční do 7 dnů. Jestliže byl let zrušen během svého průběhu (až v letadle se dozvíte, že do cíle nedorazíte), dopravce vás musí dopravit zpět na letiště vašeho odletu. Pokud toto nesplní a dopraví vás na jiné letiště, hradí vám dopravu na letiště odletu.
- Dopravu do vaší cílové destinace za ekvivalentních podmínek v nejbližším termínu nebo, přejete-li si to, v jiném termínu.
Letní dovolená - náhrada škody
Kromě vrácení peněz za letenku můžete žádat o náhradu škody, došlo-li k finanční nebo morální újmě. Pro evropské lety je to částka mezi 250€ et 600€ podle letu. Vyplácí se pouze v případě, pokud jste o zrušení letu byli informováni méně než 2 týdny před odletem a pokud vám nebyl nabídnut náhradní let v období 2 týdny až 7 dní před odletem.
Cestování - zpožděný let
Pro mezinárodní lety (odlet nebo přílet z) na letiště mimo EU máte teoreticky právo na odškodnění nepřekračující 4 800€. Montrealská smlouva velmi přesně formuluje, že dopravce je odpovědný za škody vyplývající ze zpoždění letu. Pro evropské lety je zaručena ochrana pasažérů už zmíněným předpisem z roku 1995.
Dopravce je povinen postarat se o cestující, je-li zpoždění 2 hodiny a více pro lety do 1 500 km, 3 hodiny pro lety v rámci EU na vzdálenost více než 1 500 km a ostatní lety od 1 500 km do 3 000 km, a 4 hodiny pro ostatní lety. V každém případě mají cestující zpožděných letů nárok na poskytnutí občerstvení a na dva telefonické hovory (nebo 2 faxy nebo 2 SMS) zdarma. Je-li let odložen na jiný den, musí dopravce cestujícímu poskytnout ubytování.
Je vám odmítnut nástup do letadla
Máte letenku, příšli jste včas na letiště, a přesto je vám odmítnut vstup na palubu letadla? Jedná se běžnou praxi leteckých společností, kdy se prodá více letenek, než je míst v letadle. Už v okamžiku nákupu letenky vám může být nabídnuta možnost být tzv. dobrovolníkem, což znamená, že v případě naplnění letadla se vzdáte letu.
To, zda odletíte, nebo ne, se dozvíte až na letišti při odbavení. Jste-li dobrovolník a bylo vám sděleno, že do letadla nenastoupíte, můžete si vyjednat podmínky odškodnění přímo na letišti. Nejste-li dobrovolník, máte stejná práva, jako kdyby byl let zrušen.
Cestování letadlem - uplatnění práv pasažéra
Utrpěli jste újmu a chcete se domoci svých práv? Zahajte jednání s vaší leteckou společností. Neváhejte kontaktovat organizace hájící práva zákazníků. Pokud se s dopravcem nedohodnete po dobrém, obraťte se na soud. Na podání stížnosti máte podle Montrealské smlouvy 2 roky.
Dovolená 2008 u moře
Užijte si dovolenou na horách
Poprvé v zahraničí
Nejkrásnější přímořská letoviska - díl 1.
Exotická dovolená v Portoriku
Čína - země nesčetných možností
Dovolená 2008 u moře - Hawai
Diskuze