Děti zvládly zápis, co dál?
U dětí se při zápisu do školy zjišťuje jejich připravenost a zralost. Dětí samy nepoznají, že je někdo u zápisu „zkouší” a mohou mít pocit, že si spíše hrají. Zápisem by to všechno ale skončit nemělo. Děti potřebují i určité podněty ze strany rodičů. Rodiče jim mohou obohatit slovní zásobu vyprávěním, čtením pohádek, podpořit je při zvládání manuálních maličkostí (zavazování tkaniček, oblékání) a směrovat je k samostatnosti.
Škola jako zkouška (dětí i rodičů)
S nástupem do školy nastává pro děti mnoho změn. Už se nepřizpůsobuje vše jejich rytmu, ale ony se budou muset začít změnám přizpůsobovat. Musejí si zvykat na pravidelný režim, včlenit se do kolektivu, zvládat nové podněty a situace. A učit se, učit se všem těm novým věcem a znalostem. Rodiče však musí také zapojit trpělivost a podílet se na každodenní přípravě do školy.
Jak to bude vypadat v dětském kolektivu
Pokud dítě navštěvovalo mateřskou školku – je na tom lépe, než dítě, které nemělo tu čest začlenit se mezi své vrstevníky. Dítě, které trávilo většinu času s dospělými, pak může mít problémy se začleněním do kolektivu, protože není zvyklé podřídit se nebo přizpůsobit ostatním. A to pak může být podrobeno zkoumavému a kritickému oku ostatních dětí v kolektivu. Děti by měly přicházet do kontaktu se svými vrstevníky co nejvíce (a co nejdříve).
Před nástupem do školy zvládají děti denní rituály
S nástupem do školy se počítá s tím, že děti budou zvládat všechny ty rituální každodenní věci týkající se kolem stravování, oblékání a hygieny. Takže zvládnout příbor, tkaničky, přezky, umývání rukou… by mělo být hračka. Nebo snad ne?
Škola volá...: „Soustředíme se”
Před nástupem do školy nebylo tolik třeba udržovat (po delší dobu) dětskou pozornost. Děti jsou přirozeně zvídavé, neposedné, aktivní – chtějí toho zvládnout co nejvíc. Sezení v lavici a určité soustředění pak může představovat problém. S dítětem si povídejte, zkoušejte jak dlouho vydrží poslouchat pohádku bez přerušování, kreslete si, listujte v knížce.. Určitě se bude jeho pozornost k dané aktivitě prodlužovat.
Děti potřebují povzbudit
Každé dítě je individuální a má jiné tempo. Nesrovnávejte, naopak povzbuzujte je při každém novém úspěchu, hledejte jeho přednosti. Veďte ho k poznání, že ne všechno jde získat hned a bez píle. Jen tak bude dítě připraveno přijímat nové podněty a vytvoří si vztah ke vzdělávání a povinnostem.
Hodit se vám mohou termíny prázdnin pro školní rok 2006/07 - více v článku
Diskuze