Mineralfit.cz

Čtení (pohádek) obohacuje

Kateřina Řehořová
V raném dětství si mnozí pamatují předčítání pohádek. Rodiče tak vědomě podporují zdravý vývoj dítěte a obohacují o řadu podnětů. Kdy je vhodné se čtením začít? Jaké knížky vybírat?
Čtení (pohádek) obohacuje Svět knížek, fantazie a společně strávených chvil nad nimi, přináší nezapomenutelné okamžiky. Předčítání a čtení výrazně obohacuje dětskou fantazii, emoční život i slovní vyjadřování.
Čtení – proč je tak důležité? Čtení knížek není jen zábava, představuje také účelně strávený čas jak pro dospělé, tak pro děti.
V dnešním mediálním světě citliví rodiče neopomenou nabídnout dětem svět vlastní neohraničené fantazie prostřednictvím knížek. Společně trávené chvíle nad knížkami upevňují vzájemné vztahy.
Čtení (a předčítání) knížek je zvlášť důležité pro rozvoj dětské psychiky.
Dítě poznává řadu nových poznatků, které obohacují vnímání okolního světa.
Čtením se dítě seznamuje se spoustou nových slov, zlepšuje se vyjadřování a slovní zásoba.
Dochází k rozvoji fantazie a vnímavosti. Čtení – kdy začít? Začít se „čtením“ bychom měli co nejdříve. Zpočátku úlohu „čtenáře“ zastupují rodiče, které nahlas dětem předčítají a komentují jednoduchý pohádkový příběh nebo říkanku.
Nejmenší děti mají rády melodické veršovánky a říkadla.
Nezastupitelnou úlohu hrají ilustrace – dokáží stimulovat a podporovat dětskou fantazii.
Pro nejmenší čtenáře náš trh nabízí spoustu knížek s omyvatelným povrchem, nejrůznější leporela z tvrdších materiálů.
Děti si předčítáním zapamatují řadu slovních spojení a slov, ale přesto je to neomrzí a vyžadují opakování. Dětem může lahodit třeba jen maminčina intonace hlasu a příjemné okamžiky.
Dítěti bychom měli začít číst přibližně od půl roku – je to chvilka povídání, vysvětlování.
Delší čas s knížkou trávíme s dětmi od roku a půl, kdy se dítě může aktivněji zapojit.
Tříleté dítě už nám dovede odvyprávět krátkou pohádku nebo básničku samo.
Velmi důležité je povídat si i se staršími dětmi o tom, co si samy přečetly. Porozumět textu patří totiž neodmyslitelně ke čtení. Čtení – jakou knížku vybrat? Na trhu je řada knih, ale orientovat se v nich nemusí být snadné.
Ideální je taková knížka, která je přínosná a zároveň pro dítě přitažlivá.
Rodiče tak mohou vkus dětí nasměrovat směrem ke kvalitnímu textu a nekýčovitým ilustracím (neznamená to, že dítě by samo upřednostňovalo disneovské příběhy). Čtení – jak jej podporovat? Dítě si společně strávené chvíle nad knihou zapamatuje a samo je bude vyhledávat.
Je dobře, když děti vnímají, že knihy jsou přirozenou částí domova – největší motivací je rodina.
Čtení by však mělo být dobrovolné a příjemné.
Ovládnutí schopnosti číst není cíl, ale prostředek k rozvoji osobnosti a vzdělávání.
Pokud dítě nebaví číst, hledáme takovou knihu, která by jej lákala obsahem podle jeho zájmu.

Hodnocení: 5.0

Počet: 1

Nejlepší: 5 Nejhorší: 5

Podpořte projekt Cisterna pro hasiče Žulová nákupem v e-shopu s charitativním kalendářem a reklamními předměty.