Když dítě koktá
Kateřina Řehořová 17.05.2006
Velmi důležitým okamžikem v životě dětí je, když začnou komunikovat. V této chvíli je nezbytné sledovat, zda se řeč vyvíjí správným směrem. Pokud ne, měl by přijít na řadu odborník.
Kritická období Prvním kritickým obdobím bývá třetí až čtvrtý rok. Dítě opakuje několikrát za sebou to, co již řeklo. Pokud opakuje slabiky nebo jednotlivá slova je lépe vyhledat specialistu – foniatra, klinického logopeda, psychologa, popř. neurologa. Další významnou událostí bývá nástup do školy, jen málo dětí začne koktat později. Pro koktavého je mluvení citově náročnou situací. Koktavost se zhoršuje také vlivem strachu, které dítě zažívá v komunikaci s dospělými. Nezbytná je proto trpělivost všech, kteří s dítětem komunikují.
Jak pomoci Necháváme dítěti dostatek času na vyslovení toho, co zamýšlelo. Důležitá je trpělivost, dítě neokřikujeme, když se zaráží.
Snažíme se taktně pomoci vhodným výrazem, doplněním věty.
Necháváme volbu na dítěti, zda se chce účastnit mluvení před lidmi, či nikoli.
Dítě by mělo cítit oporu, nemělo by zažívat posměch. Rodiče by si měli najít dostatek času na dítě a komunikovat, komunikovat..
Hodnocení: 5.0
Počet: 1
Nejlepší: 5 Nejhorší: 5