Když se podíváme o pár let zpátky, zjistíme, že četba byla u lidí velmi oblíbená a téměř každý rodič svému dítku před spaním předčítal pohádky. V dnešní uspěchané době však raději posadíme své potomky k televizi a něco jim pustíme. Tímto počinem však bráníme úspěšnému rozvoji mnoha schopností, které se utvářejí právě předčítáním a samotnou četbou. Konkrétními dopady na dítě, jemuž není předčítáno a není postupně vytvářen vztah k této činnosti, jsou:
- malá slovní zásoba;
- špatné vyjadřování;
- chybějící grafická paměť, která by mohla napomoct při pravopise obtížnějších slov;
- omezený rozvoj fantazie;
- menší množství všeobecných znalostí;
- větší riziko vzniku závislosti na televizi/počítači;
- zhoršené rozeznávání dobra a zla;
- méně návodů na vyrovnávání se s těžkými životními situacemi;
- omezená schopnost koncentrace;
- nedokonale rozvinutí logického a kritického myšlení;
- a další.
Je vidět, že důvodů proč číst a proč vést osoby k četbě už od nejútlejšího roku věku není málo. Bohužel spousta z nás si důležitost četby neuvědomuje, díky čemuž dochází k tomu, že nečteme, a ani nevedeme své potomky k četbě. Málokterý člověk, který nebyl veden k četbě ze strany rodičů a školy, sáhne v dospělosti po knize. Pokud se tak přesto stane, většinou se jedná o nutnost (zaměstnání, sebevzdělávání pro následné uplatnění na trhu práce, aj.).
Právě vzhledem k úpadku čtenářství vzniká mnoho iniciativ, které se snaží přimět lidi opět číst. Nejznámějšími propagačními akcemi jsou:
- Březen – měsíc čtenářů: tato akce navazuje na předcházející ročníky Březen – měsíc knihy a Březen – měsíc internetu; probíhá pod záštitou Svazu knihovníků a informačních pracovníků České republiky; cílem této akce je posílit prestiž četby a odměnit ty, kteří čtou rádi a hodně.
- Rosteme s knihou: jedná se o kampaň, která byla spuštěna na Veletrhu knihy v Brně v roce 2005; cílem kampaně je zvýšit úroveň čtenářské gramotnosti.
- Celé Česko čte dětem: tento projekt nese záštitu Václava Havla, Ministerstva kultury České republiky, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky a mezinárodní organizace UNICEF; cílem je, aby rodiče sdíleli společný čas a prostor se svými dětmi, a to prostřednictvím předčítání, které má vliv na emoční rozvoj dítěte a nejen to.
„V roce 2006 Eva Katrušáková založila neziskovou organizaci Celé Česko čte dětem, která sedmým rokem úspěšně realizuje stejnojmennou celostátní kampaň v České republice. Tato osvětová a mediální kampaň, největší svého druhu v České republice, se zaměřuje na podporu čtenářské gramotnosti dětí a mládeže, ale také na propagaci hodnotné literatury a budování pevných vazeb v rodině prostřednictvím společného čtení. Podporou hlasitého předčítání pomáháme utvářet pevné pouto mezi rodičem a dítětem. Naše aktivity jsou určeny nejen dětem, zapojujeme všechny generace.“1
Poslední uvedený projekt - Celé Česko čte dětem - pořádá mezinárodní konferenci Čtení dětem mění životy, která se uskuteční 16. 10. 2013 v Praze v Ballingově sále Národní technické knihovny. Cílem konference je zhodnotit doposud získané poznatky a zkušenosti z osvětové kampaně, která je zasvěcena propagaci hlasitého čtení dětem v rodině a dětského čtenářství jako takového.
1Celé Česko čte dětem. In: Celé Česko čte dětem [online]. [cit. 2013-25-09]. Dostupné z: <http://www.celeceskoctedetem.cz/cz/menu/7/o-nas/>
Diskuze