Metrosexuál z metropole
Metrosexuála poprvé definoval v roce 1994 ve svém článku v novinách The Independent anglický novinář Mark Simpson. Metrosexuál je podle něj „… an urban male of any sexual orientation who has a strong aesthetic sense and spends a great deal of time and money on his appearance and lifestyle“, což v překladu znamená, že metrosexuálem je městský muž libovolné sexuální orientace, který se vyznačuje velkým smyslem pro estetiku a velkou část svého času a peněz věnuje svému vzhledu a životnímu stylu.
Termín se požívá už od 90. let 20. století, ale do obecného povědomí pronikl až začátkem 21. století. Mimochodem, metro ve slově metrosexualita je odvozeno z výrazu metropole, s metrem coby typem dopravy nemá nic společného.
Definice metrosexuála
Za metrosexuála je považován muž mezi 20-40 lety. Jedná se o exemplář, který rád nakupuje, či spíše se přímo vyžívá v nákupech oblečení, sleduje módu a neváhá utratit poměrně velké sumy za známé značky. Používá pleťovou kosmetiku a navštěvuje kadeřnický salón, a ne holiče odnaproti. Občas zajde na manikúru, samozřejmostí je depilace a péče o muskulaturu, takže je pravidelným zákazníkem fitnes.
Dbá na zdravou výživu, vyzná se v dobrém jídle a víně; ví, jaké jsou nejlepší značky cigaret a aut. Čte pánské lifestylové časopisy, kde může získat náhled jak na světovou politiku, tak na nejnovější hydratační krémy.
Hokej a fotbal má rád stejně jako každý jiný nemetrosexuální muž, ale jeho chování a vzhled ho od ostatních „mužných“ fandů odlišuje. Možná působí lehce zženštile, ale v naprosté většině se metrosexuálové řadí k pravověrným heterosexuálům.
Metrosexuál – nejlepší přítel ženy?
Skoro by se chtělo říct –ideální partner… Která žena by si nepřála chodit po nákupech s mužem, který sdílí její vášeň pro módu a kosmetiku, používá deodorant a má tak hebkou pokožku… Rozhodně ale od metrosexuála nelze čekat pochopení ženské duše a výlev emocí. Spíše než o obsah tu jde o image neboli look – zkrátka dobře vypadat.
Metrosexuál – produkt naší doby
Metrosexuál je produktem konzumní společnosti – nabídka kosmetiky pro muže je obrovská, k tomu připočtěme kult věčného mládí, módní ikony /k metrosexuálům se řadí např. David Beckham, Brad Pitt, Robbie Williams nebo Christiano Ronaldo/ a vliv matek, sester a přítelkyň, které muže „vychovaly“ k používání kosmetiky a k tomu, že vzhled /i u muže/ je důležitý. Co je zvláštního na tom, že ve společnosti, kde vzhled je základem úspěchu, muži na sebe stále více dbají?
Metrosexualita – fenomén 21. století?
Metrosexuálové tu byli vždy, jen v jiné podobě. Stačí se podívat do Anglie konce 18. a začátku 19. století, kde slovo dandy neboli švihák označovalo muže sledující poslední módní trendy a dbající na svůj zevnějšek. Když se podíváme do historie, muži ve spotřebě kosmetiky nezaostávali za ženami. Ostatně péče o sebe byla také výrazem sociálního postavení, dokazovala, že muž nebo žena má moc a peníze, aby si tohle vše mohl/a/ dovolit.
Diskuze