Stane se to občas každému. Dostanete tričko, které je o dvě čísla větší nebo dokonce dva úplně stejné dárky. Na Vánoce je prostě riziko nevhodného dárku veliké. Jak ale postupovat, když se rozhodnete dárek vyměnit nebo vrátit?
Dárek z kamenného obchodu vám vzít nemusí
Pokud se jedná o dárek z kamenného obchodu, je pouze na daném obchodním řetězci, zda vám vyhoví. Většina ale dárky ochotně vymění nebo vám vrátí peníze. Zákonem ale tato povinnost dána není – výjimkou je, pokud prodejce ve svých letácích či v jiné psané formě udává, že je zboží možno vyměnit či vrátit. Pak je prodejce povinen svůj slib splnit.
Bez neporušeného obalu a účtenky nemáte šanci
Podmínkou pro vrácení nebo výměnu zboží bývá neporušený obal a doklad o zaplacení. Vrácené zboží samozřejmě nesmí být ani poškozené či opotřebované.
Vyměnit dárek obvykle můžete za zboží stejné nebo vyšší hodnoty. Některé obchody umožňují věc vrátit do dvou týdnů, některé až do tří měsíců – opět záleží jen na loajalitě prodejce. Kamenné obchody si také mohou určit své vlastní podmínky pro vrácení či výměnu zboží – musí být ale vždy uvedeny písemně.
Dárky nakoupené přes internet vám vzít musí
Jestliže chcete vrátit dárek nakoupený přes internet, telefonicky nebo přes teleshopping, máte štěstí. Podle zákona má obchodník povinnost zboží vyplatit. Dárek ale musíte vrátit nejpozději do 14 dnů ode dne převzetí zboží. Pozor! Pokud nejsou na e-shopu uvedeny zákonem povinné údaje jako je název, IČO obchodníka, sídlo, charakteristika zboží, cena a náklady na dodání, prodlužuje se tato lhůta na tři měsíce! Peníze máte právo bez jakýchkoliv sankcí obdržet nejpozději do 30 dnů.
Co nelze vrátit - pár výjimek
Povinnost internetového obchodníka přijmout a vyplatit vrácené zboží se netýká věcí s porušeným obalem, zboží upraveného na přání zákazníka (například zkrácená sukně), novin, časopisů a věcí, které se rychle kazí (potraviny).
Diskuze