Vznik bikrosu
Bikros vznikl v šedesátých letech minulého století v USA. Zpočátku se jezdilo na motokrosových tratích, později se začaly stavět tratě přímo pro birkosová kola. Historií je i startér, který jednotlivé jízdy startoval, tím způsobem, že měl ceduli s nápisy 10 a 5, což znamenalo počet sekund do startu. Dnes se vše řídí počítačem a semafory.Bikrosová trať
Základem každé trati určené pro bikros je startovní pahorek se startovní rampou. Skokánky jsou tvořeny hlínou a jako vrchní povrch se nejčastěji používá šotolina. Na odrazové hrany skoků se používá asfalt. Trať je dlouhá zhruba 400 metrů.
Skokánky na dráze se od sebe liší a to jak velikostně, tak i typově. K nejznámějším patří dvojskoky, trojskoky, vyskakovák a lavice. V cílové rovince jsou často používány mnohaskoky, které dávají více možností na projetí či skočení.
Povinná výbava pro jezdce bikrosu
- Přilba
- Rukavice
- Dres s dlouhým rukávem
- Dlouhé kalhoty
- Chrániče kolen, loktů, páteře
Bikros v České republice
Do České republiky se bikros dostal v roce 1984 a hned si získal velkou popularitu. Po pádu komunismu začali jezdci objevovat to, že se na západě jezdí na úplně jiných kolech, co se techniky týče. Byly až o polovinu lehčí než ty naše. Zhruba tři roky u nás platilo, že vyhrával ten, kdo měl dostatek peněz a přivezl si ze západu slušné kolo. Dnes je situace mnohokrát lepší a dá se říct, že jezdci ze všech koutů světa jsou na tom podobně.
Diskuze