Čtení (pohádek) obohacuje

V raném dětství si mnozí pamatují předčítání pohádek. Rodiče tak vědomě podporují zdravý vývoj dítěte a obohacují o řadu podnětů. Kdy je vhodné se čtením začít? Jaké knížky vybírat?
Knihy naskládané na sobě

Čtení (pohádek) obohacuje

Svět knížek, fantazie a společně strávených chvil nad nimi, přináší nezapomenutelné okamžiky. Předčítání a čtení výrazně obohacuje dětskou fantazii, emoční život i slovní vyjadřování.

Čtení – proč je tak důležité?

  • Čtení knížek není jen zábava, představuje také účelně strávený čas jak pro dospělé, tak pro děti.
  • V dnešním mediálním světě citliví rodiče neopomenou nabídnout dětem svět vlastní neohraničené fantazie prostřednictvím knížek. Společně trávené chvíle nad knížkami upevňují vzájemné vztahy.
  • Čtení (a předčítání) knížek je zvlášť důležité pro rozvoj dětské psychiky.
  • Dítě poznává řadu nových poznatků, které obohacují vnímání okolního světa.
  • Čtením se dítě seznamuje se spoustou nových slov, zlepšuje se vyjadřování a slovní zásoba.
  • Dochází k rozvoji fantazie a vnímavosti.

Čtení – kdy začít?

  • Začít se „čtením“ bychom měli co nejdříve. Zpočátku úlohu „čtenáře“ zastupují rodiče, které nahlas dětem předčítají a komentují jednoduchý pohádkový příběh nebo říkanku.
  • Nejmenší děti mají rády melodické veršovánky a říkadla.
  • Nezastupitelnou úlohu hrají ilustrace – dokáží stimulovat a podporovat dětskou fantazii.
  • Pro nejmenší čtenáře náš trh nabízí spoustu knížek s omyvatelným povrchem, nejrůznější leporela z tvrdších materiálů.
  • Děti si předčítáním zapamatují řadu slovních spojení a slov, ale přesto je to neomrzí a vyžadují opakování. Dětem může lahodit třeba jen maminčina intonace hlasu a příjemné okamžiky.
  • Dítěti bychom měli začít číst přibližně od půl roku – je to chvilka povídání, vysvětlování.
  • Delší čas s knížkou trávíme s dětmi od roku a půl, kdy se dítě může aktivněji zapojit.
  • Tříleté dítě už nám dovede odvyprávět krátkou pohádku nebo básničku samo.
  • Velmi důležité je povídat si i se staršími dětmi o tom, co si samy přečetly. Porozumět textu patří totiž neodmyslitelně ke čtení.

Čtení – jakou knížku vybrat?

  • Na trhu je řada knih, ale orientovat se v nich nemusí být snadné.
  • Ideální je taková knížka, která je přínosná a zároveň pro dítě přitažlivá.
  • Rodiče tak mohou vkus dětí nasměrovat směrem ke kvalitnímu textu a nekýčovitým ilustracím (neznamená to, že dítě by samo upřednostňovalo disneovské příběhy).

Čtení – jak jej podporovat?

  • Dítě si společně strávené chvíle nad knihou zapamatuje a samo je bude vyhledávat.
  • Je dobře, když děti vnímají, že knihy jsou přirozenou částí domova – největší motivací je rodina.
  • Čtení by však mělo být dobrovolné a příjemné.
  • Ovládnutí schopnosti číst není cíl, ale prostředek k rozvoji osobnosti a vzdělávání.
  • Pokud dítě nebaví číst, hledáme takovou knihu, která by jej lákala obsahem podle jeho zájmu.
Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 5.0 Počet: 1 Nejlepší: 5 Nejhorší: 5

Diskuze

Vybrané video

Bezbolestná léčba zubního kazu
Podpořte projekt Cisterna pro hasiče Žulová nákupem v e-shopu s charitativním kalendářem a reklamními předměty.

Lifestylový magazín Mineralfit.cz zabaví celou rodinu. Dočtete se zde spoustu informací o zdraví, kráse, stylu, zdravém jídelníčku, zajímavostech ze světa, práci, bylinkách či vztazích mezi rodiči a dětmi.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2024 Railsformers s.r.o., Zásady zpracování osobních údajů Nastavení Cookies