Čtení (pohádek) obohacuje
Kateřina Řehořová
30.05.2006
V raném dětství si mnozí pamatují předčítání pohádek. Rodiče tak vědomě podporují zdravý vývoj dítěte a obohacují o řadu podnětů. Kdy je vhodné se čtením začít? Jaké knížky vybírat?
Čtení (pohádek) obohacuje
Svět knížek, fantazie a společně strávených chvil nad nimi, přináší nezapomenutelné okamžiky. Předčítání a čtení výrazně obohacuje dětskou fantazii, emoční život i slovní vyjadřování.
Čtení – proč je tak důležité?
- Čtení knížek není jen zábava, představuje také účelně strávený čas jak pro dospělé, tak pro děti.
- V dnešním mediálním světě citliví rodiče neopomenou nabídnout dětem svět vlastní neohraničené fantazie prostřednictvím knížek. Společně trávené chvíle nad knížkami upevňují vzájemné vztahy.
- Čtení (a předčítání) knížek je zvlášť důležité pro rozvoj dětské psychiky.
- Dítě poznává řadu nových poznatků, které obohacují vnímání okolního světa.
- Čtením se dítě seznamuje se spoustou nových slov, zlepšuje se vyjadřování a slovní zásoba.
- Dochází k rozvoji fantazie a vnímavosti.
Čtení – kdy začít?
- Začít se „čtením“ bychom měli co nejdříve. Zpočátku úlohu „čtenáře“ zastupují rodiče, které nahlas dětem předčítají a komentují jednoduchý pohádkový příběh nebo říkanku.
- Nejmenší děti mají rády melodické veršovánky a říkadla.
- Nezastupitelnou úlohu hrají ilustrace – dokáží stimulovat a podporovat dětskou fantazii.
- Pro nejmenší čtenáře náš trh nabízí spoustu knížek s omyvatelným povrchem, nejrůznější leporela z tvrdších materiálů.
- Děti si předčítáním zapamatují řadu slovních spojení a slov, ale přesto je to neomrzí a vyžadují opakování. Dětem může lahodit třeba jen maminčina intonace hlasu a příjemné okamžiky.
- Dítěti bychom měli začít číst přibližně od půl roku – je to chvilka povídání, vysvětlování.
- Delší čas s knížkou trávíme s dětmi od roku a půl, kdy se dítě může aktivněji zapojit.
- Tříleté dítě už nám dovede odvyprávět krátkou pohádku nebo básničku samo.
- Velmi důležité je povídat si i se staršími dětmi o tom, co si samy přečetly. Porozumět textu patří totiž neodmyslitelně ke čtení.
Čtení – jakou knížku vybrat?
- Na trhu je řada knih, ale orientovat se v nich nemusí být snadné.
- Ideální je taková knížka, která je přínosná a zároveň pro dítě přitažlivá.
- Rodiče tak mohou vkus dětí nasměrovat směrem ke kvalitnímu textu a nekýčovitým ilustracím (neznamená to, že dítě by samo upřednostňovalo disneovské příběhy).
Čtení – jak jej podporovat?
- Dítě si společně strávené chvíle nad knihou zapamatuje a samo je bude vyhledávat.
- Je dobře, když děti vnímají, že knihy jsou přirozenou částí domova – největší motivací je rodina.
- Čtení by však mělo být dobrovolné a příjemné.
- Ovládnutí schopnosti číst není cíl, ale prostředek k rozvoji osobnosti a vzdělávání.
- Pokud dítě nebaví číst, hledáme takovou knihu, která by jej lákala obsahem podle jeho zájmu.
Jak se vám líbil článek?
Hodnocení:
5.0
Počet:
1
Nejlepší:
5
Nejhorší:
5
Diskuze