Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

Jídelníček v pojmech a číslech

Co všechno musí obsáhnout váš denní jídelníček, abyste se cítili fit? Projděte si pojmové menu a zkuste zjistit, zda si něčeho nedopřáváte příiš. Nebo že by se vám naopak něčeho nedostávalo?

Nakrájená zelenina s brokolicí

Jídelníček v pojmech a číslech – bílkoviny, sacharidy, tuky

Podle oficiálních doporučení by ve vyváženém jídelníčku zdravého člověka s normální hmotností měly tvořit sacharidy 55 až 60 %, 25 až 30 % tuky a 10 až 20 % bílkoviny .

Jídelníček v pojmech a číslech – kalorie

Norma pro dospělého člověka je 1800 až 2000 kcal denně. Tato hodnota však závisí na tom, zda sportujete, vykonáváte těžkou fyzickou práci apod. Pak je nutné obohatit jídelníček o kalorie. Spalujte kalorie sportem! Pokud budete mít nedostatek energie, dojde ke zpomalení metabolismu, budete unavení a nesoustředění.

Jídelníček v pojmech a číslech – obilniny

Celozrnné obilniny jsou zdrojem energie, komplexních polysacharidů, bílkovin, B vitaminů, minerálů a stopových prvků. Dopřejte si jáhly, pohanku, oves, celozrnné těstoviny a chléb. 

Jídelníček v pojmech a číslech – ovoce a zelenina

Během dne bychom měli konzumovat ovoce a zeleninu alespoň ve formě ovocných a zeleninových šťáv (pětkrát denně). Ideální je syrová, neupravovaná zelenina.

Jídelníček v pojmech a číslech – ryby

Ryby by se měly konzumovat dvakrát až třikrát týdně. Nejvíce omega-3 mastných kyselin prospěšných srdci je v lososu, tuňáku a v pstruhu.

Jídelníček v pojmech a číslech – vápník

Vápník byste měli získat denně ve třech porcích, a to např. v jogurtu, brokolici, špenátu, netučném mléku.

Jídelníček v pojmech a číslech – vláknina

Doporučená denní dávka je 30 g denně. Vláknina nemá žádnou výživnou hodnotu. Vláknina prochází střevem nezměněna, není trávena ani vstřebávána. Vlákninu obsahuje ovoce, zelenina, luštěniny, ořechy, obilniny, zrna. Rozpustná vláknina se skládá z rostlinných buněk, které mají schopnost ve vodě bobtnat a tím zvětšovat svůj objem. Rozpustná vláknina přibírá nadbytečnou vodu ve střevech, zvětšuje objem stolice a změkčuje ji. Vyprazdňování je častější a pravidelnější. Váže cholesterol a tím snižuje jeho hladinu v krvi. Nerozpustná vláknina sice vodu váže, ale nebobtná (jedná se o obilniny, zrna). Nerozpustná vláknina podporuje střevní funkci, váže rakovinotvorné látky, toxiny a cholesterol a usnadňuje jejich vylučování z těla.

 

Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 4.0 Počet: 1 Nejlepší: 4 Nejhorší: 4

Diskuze

Vybrané video

Bezbolestná léčba zubního kazu

Lifestylový magazín Mineralfit.cz zabaví celou rodinu. Dočtete se zde spoustu informací o zdraví, kráse, stylu, zdravém jídelníčku, zajímavostech ze světa, práci, bylinkách či vztazích mezi rodiči a dětmi.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2017 eMagazíny.CZ s.r.o.