Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

Jídelníček v pojmech a číslech

Co všechno musí obsáhnout váš denní jídelníček, abyste se cítili fit? Projděte si pojmové menu a zkuste zjistit, zda si něčeho nedopřáváte příiš. Nebo že by se vám naopak něčeho nedostávalo?

Nakrájená zelenina s brokolicí

Jídelníček v pojmech a číslech – bílkoviny, sacharidy, tuky

Podle oficiálních doporučení by ve vyváženém jídelníčku zdravého člověka s normální hmotností měly tvořit sacharidy 55 až 60 %, 25 až 30 % tuky a 10 až 20 % bílkoviny .

Jídelníček v pojmech a číslech – kalorie

Norma pro dospělého člověka je 1800 až 2000 kcal denně. Tato hodnota však závisí na tom, zda sportujete, vykonáváte těžkou fyzickou práci apod. Pak je nutné obohatit jídelníček o kalorie. Spalujte kalorie sportem! Pokud budete mít nedostatek energie, dojde ke zpomalení metabolismu, budete unavení a nesoustředění.

Jídelníček v pojmech a číslech – obilniny

Celozrnné obilniny jsou zdrojem energie, komplexních polysacharidů, bílkovin, B vitaminů, minerálů a stopových prvků. Dopřejte si jáhly, pohanku, oves, celozrnné těstoviny a chléb. 

Jídelníček v pojmech a číslech – ovoce a zelenina

Během dne bychom měli konzumovat ovoce a zeleninu alespoň ve formě ovocných a zeleninových šťáv (pětkrát denně). Ideální je syrová, neupravovaná zelenina.

Jídelníček v pojmech a číslech – ryby

Ryby by se měly konzumovat dvakrát až třikrát týdně. Nejvíce omega-3 mastných kyselin prospěšných srdci je v lososu, tuňáku a v pstruhu.

Jídelníček v pojmech a číslech – vápník

Vápník byste měli získat denně ve třech porcích, a to např. v jogurtu, brokolici, špenátu, netučném mléku.

Jídelníček v pojmech a číslech – vláknina

Doporučená denní dávka je 30 g denně. Vláknina nemá žádnou výživnou hodnotu. Vláknina prochází střevem nezměněna, není trávena ani vstřebávána. Vlákninu obsahuje ovoce, zelenina, luštěniny, ořechy, obilniny, zrna. Rozpustná vláknina se skládá z rostlinných buněk, které mají schopnost ve vodě bobtnat a tím zvětšovat svůj objem. Rozpustná vláknina přibírá nadbytečnou vodu ve střevech, zvětšuje objem stolice a změkčuje ji. Vyprazdňování je častější a pravidelnější. Váže cholesterol a tím snižuje jeho hladinu v krvi. Nerozpustná vláknina sice vodu váže, ale nebobtná (jedná se o obilniny, zrna). Nerozpustná vláknina podporuje střevní funkci, váže rakovinotvorné látky, toxiny a cholesterol a usnadňuje jejich vylučování z těla.

 

Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 4.0 Počet: 1 Nejlepší: 4 Nejhorší: 4

Souvisejicí články

Vázání na snowboardu

Snowboarding

07.03.2006

Tři kostky cukru

Craving

08.03.2006

Detail plaveckého bazénu

Aqua aerobic

08.03.2006

Diskuze

Vybrané video

Bezbolestná léčba zubního kazu

Lifestylový magazín Mineralfit.cz zabaví celou rodinu. Dočtete se zde spoustu informací o zdraví, kráse, stylu, zdravém jídelníčku, zajímavostech ze světa, práci, bylinkách či vztazích mezi rodiči a dětmi.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2018 Railsformers s.r.o., Ochrana osobních údajů