Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

Minerální látky, minerály a stopové prvky

Pokud naše tělo nebude mít dostatečné množství minerálů a stopových prvků, nebude správně fungovat. Předpokladem působení těchto látek je pravidelný přísun prostřednictvím potravy.

Směs zeleniny a ovoce

Minerální látky

Minerální látky jsou látky anorganického původu, které si náš organismus neumí vytvářet sám. Proto je musíme přijímat v potravě. Dělí se podle toho, v jakém množství je potřebujeme: minerály a stopové prvky.

Minerály

Minerály se v našem těle vyskytují v množství až tisíce gramů a jejich denní spotřeba se pohybuje v desítkách gramů. Tvoří čtyři procenta váhy našeho těla. Mezi minerály, které se v našem těle vyskytují, patří vápník, draslík, fosfor, hořčík, sodík a chlór.

Vápník (Ca)

Doporučená denní dávka: 800 mg
Činnost: hlavní stavební prvek kostí a zubů, důležitá složka svalů
Zdroje: mléko, mléčné výrobky, ořechy, listová zelenina

Draslík (K)

Doporučená denní dávka: 1800 mg
Činnost: důležitý pro látkovou přeměnu bílkovin a sacharidů
Zdroje: ryby, citrusy, fazole, hrách, vlašské ořechy

Fosfor (P)

Doporučená denní dávka: 750 mg
Činnost: pečuje o tvorbu kostí a zubů
Zdroje: maso, ryby, cereálie, vejce, vlašské ořechy

Hořčík (Mg)

Doporučená denní dávka: 350 mg
Činnost: antitoxické, antistresové, antialergické, protizánětlivé účinky
Zdroje: mák, fazole, sója, ovesné vločky, ovoce, sýry, žloutek

Sodík (Na)

Doporučená denní dávka: 500 mg
Činnost: udržuje osmotický tlak, prvek svalů a nervů
Zdroje: maso, rýže, sůl, mléčné výrobky, kyselé zelí

Chlór (Cl)

Doporučená denní dávka: 700 mg
Činnost: napomáhá trávení, udržuje osmotický tlak ve formě kyseliny chlorovodíkové
Zdroje: obiloviny, sýry, sůl, zelenina

Stopové prvky

Stopové prvky si naše tělo nevyžaduje ve velkém množství, ale jsou pro organizmus velice důležité. Denní spotřeba stopových prvků se pohybuje v miligramech nebo mikrogramech. Nejdůležitějšími stopovými prvky jsou železo, zinek, fluor a jód.

Železo (Fe)

Doporučená denní dávka: 10 mg
Činnost: podporuje tvorbu červených krvinek
Zdroje: maso, ryby, brokolice, plnozrnné výrobky

Zinek (Zn)

Doporučená denní dávka: 15 mg
Činnost: formování kostí, funkce prostaty, produkuje inzulín
Zdroje: vejce, semena dýní, houby, luštěniny, maso, ořechy

Fluor (F)

Doporučená denní dávka: 4 mg
Činnost: prvek kostí a zubů
Zdroje: ovoce, zelenina, želatina, káva, čaj

Jód (I)

Doporučená denní dávka: 150 g
Činnost: nezbytný pro funkci štítné žlázy, aktivuje enzymy
Zdroje: jodizovaná sůl, mořské řasy, višně, třešně, vejce, hrách

V případě, že naše tělo přijme velmi málo nebo naopak velmi mnoho minerálů a stopových prvků, může se objevit extrémní reakce. To znamená, že dojde buď k onemocnění z nedostatku některé látky nebo k otravě z nadbytku.

Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 3.0 Počet: 1 Nejlepší: 3 Nejhorší: 3

Diskuze

Vybrané video

Bezbolestná léčba zubního kazu

Lifestylový magazín Mineralfit.cz zabaví celou rodinu. Dočtete se zde spoustu informací o zdraví, kráse, stylu, zdravém jídelníčku, zajímavostech ze světa, práci, bylinkách či vztazích mezi rodiči a dětmi.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2017 eMagazíny.CZ s.r.o.