Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

Nahradí Santa Claus českého Ježíška?

Když se zeptáte malého dítěte, jak si představuje Ježíška, tak vám z největší pravděpodobností popíše představitele amerického Santa Clause. Medializace a komercionalizace tohoto tlouštíka v České republice způsobila v hlavě malých dětí chaoz. Vystrnadí americká verze našeho starého známého – Ježíška?

Santa Claus sedící na saních

Santo Clausi, vrať se na severní pól!

Pravé americké vánoce, které jsou i u nás neustále prezentovány a podstrkovány, vytvořila společnost Coca-Cola. Psal se rok 1822, kdy jistý pan Clement Clarke Moore napsal své dceři vánoční báseň, která byla později novinami otištěna. Uplynulo dlouhých deset let a tato báseň byla zařazena do New Your Book of Poetry, kde si děti mohli před vánoci číst příběh o malém elfovi, který se protahuje komínem a přináší dárky. Tento elf jménem Nick byl charakterizován jako malinký mužík, tak malý, aby se dokázal protáhnout všemi druhy komínů. Z tohoto malého Nicka se díky kreslíři Thomasu Nastovi zrodil velký Nick, který byl součástí sbírky kreseb pro magazín Harper´s Weekly do knihy Santa Clause and His Works. V této knize byl Santův příběh poprvé přesunut na severní pól.

V hlavní roli Coca-Cola

Vedení Coca-Coly se ve 20-tých letech 20. století potýkalo s nízkou poptávkou po jejich výrobcích v zimním období. Vhodným řešením byla reklamní kampaň se sloganem "Thirst Knows No Season" (Žízeň na roční období nehledí). Motivem kampaně se měla stát nějaká postava, která by byla spjata se zimou a zobrazovala výrobky společnosti nejen jako osvěžující nápoje do horkých letních dnů. A kdo jiný by mohl zvýšit poptávku než Santa Claus. Tento krok se ukázal být opravdovým přínosem, největší pozdvižení si získal návrh, ve kterém americké děti nechávaly Santovi namísto tradičního mléka právě láhev osvěžující Coca-Coly. Pro tyto propagační účely bylo zapotřebí Santovi vytvořit vhodnou image. Od 30. let pracoval Haddon H. Sundblom na nejlepším vzezření této mystické postavy. Nejprve maloval svého přítele, avšak po jeho smrti Sundblom začal malovat sám sebe. A od té doby známe Santu s nadváhou a načervenalými lícy, které byli původně symbolem pozitivního vztahu autora k dobrému pití.

Kdo, co? Ježíšek?

Ježíšek je zdrobnělina jména Ježíš Kristus, jehož narození se slaví právě o Vánocích. Jedná se o křesťanský svátek, který je v současnosti spojen především s rozdáváním dárků. Tento den je spjat s různými tradicemi jako zpívání či poslouchání koled (vánoční písně), stavění jesliček ze všech druhů materiálů. Zvyk zdobení vánočních stromků se objevil až v 19. století. Tradice českého Ježíška odolává, po celou svou existenci, řadě pokusům a snahám jej nahradit. V období komunistické propagandy ho měl vystřídat ruský Děda Mráz, to se naštěstí nepodařilo, avšak celkové odkřesťování společnosti vedlo k zániku povědomí a souvislostí s historickým Ježíškem. A bohůžel není nic neobvyklého, že je Ježíšek často prezentován jako postava amerického Santa Clause. V některých rodinách se setkáváme i s tradiční americkou kuchyní nebo i rozbalováním dárků až ráno.

Zachraňme Ježíška pro další generace!

Tradice českých Vánoc je ohrožena vlivem amerikanizace našeho tržního a mediálního života, který se poté často projevuje i v životě osobním. Vytlačme bělovousého tlouštíka v červených teplácích z myslí českých lidí a především z myslí českých dětí! Nechceme přece, aby se krása a originalita českých Vánoc vytratila do zapomnění. Reklamní spot z minulého roku od společnosti Vodafone s Petrem Čtvrtníčkem a mopsíky s parožím, byl humornou ukázkou této problematiky. Už žádní falešní sobi? Zkrátka pryč z americkými vlivy a pryč z tradicemi, které vytvořila jedna reklamní kampaň! Žádný krocan, nýbrž kapr.

Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 4.0 Počet: 1 Nejlepší: 4 Nejhorší: 4

Diskuze

Vybrané video

Bezbolestná léčba zubního kazu

Lifestylový magazín Mineralfit.cz zabaví celou rodinu. Dočtete se zde spoustu informací o zdraví, kráse, stylu, zdravém jídelníčku, zajímavostech ze světa, práci, bylinkách či vztazích mezi rodiči a dětmi.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2017 eMagazíny.CZ s.r.o.