Necháte se snadno zmanipulovat?

Samozřejmě že naše odpověď bude znít ne – a jsme o tom skálopevně přesvědčeni. Ale skutečnost je složitější. Ostatně přesvědčte se o tom sami...

Ruce držící knihu

Manipulace v sociální psychologii a sociologii

Výraz manipulace pochází z latinských slov ruka a uchopit a označuje snahu o působení na myšlení druhé osoby či více osob.

Manipulátor a jeho oběť

Manipulátor se snaží přesvědčit osobu či osoby o správnosti myšlenky, názoru či jednání, které nejsou manipulovaným jedincům vlastní a kteří by danou myšlenku, názor či jednání nepřijali, nebo až s dlouhou časovou prodlevou. Čas od času se k manipulaci uchýlí každý člověk: působí na druhého tak, aby dosáhl svého - někdy vědomě, jindy nevědomky. Některá manipulace je poměrně nevinná, např. ve vztahu dítě - rodič (když nespapáš polívčičku, nevyrosteš), jindy však mohou být důsledky pro manipulovaného bezmála ničivé (ztráta autenticity a sebevědomí, strach, pocity viny...).

Manipulováno je často s lidmi, kteří mají nízké sebevědomí (nedostatek sebelásky) a mají problém se rozhodovat. Manipulovaná osoba si často ani neuvědomuje, že je s ní manipulováno, případně si to uvědomuje, ale z nějakého důvodu se nemůže a někdy ani nechce bránit.

Jak poznáte, že je s vámi manipulováno?

Začnete ztrácet svou osobnost - to, čemu jste doposud věřili. Budete přebírat názory a vlastnosti, které nejsou vaše, a budete dělat, co jste nikdy předtím nedělali (někdy dokonce i proti vlastnímu přesvědčení). Ovládaný se někdy může cítit být unavený, protože předává svou energii ovládajícímu. Pokud si všimnete, že je s vámi manipulováno, můžete vyzkoušet dělat pravý opak toho, kam vás manipulátor tlačí.

Kde se setkáme s manipulací?

  • Sekty - i velmi inteligentní lidé podléhají jejich argumentům a dobrovolně vstupují do jejich řad poté, co jim odevzdali celý svůj majetek.
  • Reklama a inzerce - slůvka jako „jistota", „bezpečí", „vědecky ověřeno" apod. na nás působí přímo magicky. V obchodě pak sáhneme po tom, co už přece známe - po výrobku nabízeném v reklamě. Zákeřná je také reklama na léky, potravinové doplňky a hubnoucí přípravky - většinou sázejí na emoce a nabízí tklivé příběhy „autentických" osob, kterým daný výrobek znovunavrátil zdraví nebo štíhlou linii. Do této kategorie se dá řadit i nabídka podomních prodejců nebo různé nákupní akce, určené zejména pro důchodce. Lidé, kteří takto zboží nabízejí, prošli školením, jak na své zákazníky psychologicky působit. Proto není divu, že na podobných akcích dochází vlivem tlaku a manipulace ze strany prodávajícího kuzavření pro klienta velmi nevýhodných smluv.
  • Média - mají schopnost ovlivnit naše myšlení. Je dokázáno, že vpřípadě válečných konfliktů bylo mnohdy zpravodajství včetně fotografií upraveno (někdy i zfalšováno) tak, aby nahrávalo jen jedné straně. Média jsou schopna vytvořit atmosféru paniky - vzpomeňme na ptačí chřipku a údajně všemocný lék Tamiflu - během krátké doby byly jeho zásoby vrepublice beznadějně vyprodány, aniž by naše území ptačí chřipka výrazně zasáhla, protože lidé se cítili ohroženi. Své o mediální manipulaci by mohly vyprávět modelky, herečky a zpěvačky - jejich vyretušované tváře a postavy nám vnucují, že i po padesátce lze mít tělo dvacítky, obličej bez vrásek a prsa jak antická bohyně.
  • Vztahy - manipulaci ve vztazích zná téměř každý. Manipulujeme svými partnery (ženské slzy, odpíraní sexu), partnerkami (kdo jiný ti poskytne takový život a pohodlí?) i dětmi (když budeš zlobit, Ježíšek ti nic nepřinese).
  • Magie - jedna zmála oblastí, kde chceme být manipulováni. Své o tom ví i skvělý britský psycho-iluzionista Derren Brown, který ve své knize Magie a manipulace mysli popisuje metody psychické manipulace. Napovídá, jak se naučit „číst" chování lidí, důkladně probírá umění hypnózy, vysvětluje alternativní medicínu jako placebo efekt a věnuje se také zábavnímu průmyslu kolem magie.
Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 4.0 Počet: 2 Nejlepší: 4 Nejhorší: 4

Diskuze

Vybrané video

Bezbolestná léčba zubního kazu
Podpořte projekt Cisterna pro hasiče Žulová nákupem v e-shopu s charitativním kalendářem a reklamními předměty.

Lifestylový magazín Mineralfit.cz zabaví celou rodinu. Dočtete se zde spoustu informací o zdraví, kráse, stylu, zdravém jídelníčku, zajímavostech ze světa, práci, bylinkách či vztazích mezi rodiči a dětmi.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2024 Railsformers s.r.o., Zásady zpracování osobních údajů Nastavení Cookies