Zastaralé školství
Věděli jste, že základ moderního systému vzdělávání, který je složený z výuky společenských, přírodních a historických věd, matematiky, rodného jazyka a cizích jazyků, je převzatý z modelu vytvořeného ruskou carevnou Kateřinou Velikou v roce 1899?
Ano, dnešní výuka v mnohém pokročila – ve školách jsou samozřejmostí počítače, moderní mapy, modely lidské kostry a podobně. Základ ale stále zůstává stejný – vzdělávací systém klade důraz na testování a memorování, tedy schopnost zapamatovat si co nejvíce informací (z nichž je sotva polovina potřebná pro život člověka). Toto biflování ale inteligenci nerozvíjí – ba naopak. Učí vás zapamatovat si co nejvíce informaci, ne však přemýšlet sám za sebe. Potíž je ale v tom, že pokud má žák na nějaká účební fakta jiný názor, učitel jej nejspíš uzemní a pokračuje ve svém výkladu dále. Naše školství neumožňuje kritické myšlenky ani přesto, že mnohá učiva jsou zastaralá, nepřesná nebo dokonce úplně chybná.
Navíc, inteligence, to není pouhá schopnost pamatovat si. Inteligence je ale také pohybová, hudební, interpersonální, emoční.. a těm školství žádnou váhu nepřikládá. Člověk je ale především tvor tvůrčí, děti o to víc. Pokud nemají možnost uplatnit své vlohy, může se stát, že nikdy neuplatní svůj potenciál – neboť jej v sobě ani neobjeví.
Novodobé školy ve světě
Tzv. novodobé školy, jakými jsou např. školy Waldorfské, se zaměřují na konkrétního jedince, všímají si jejho zvláštních vloh a nadání a snaží se je rozvíjet. Nebojí se vedle tradičních předmětů vyučovat i takové, jako je pletení, zahradnictví apod. Také způsob výuky je rozmanitý – formou písniček, říkanek, hereckých vystoupení. Novodobé školy si uvědomují, že dnešní děti jsou více zaměřené na vizuální podněty – a pamatují si proto lépe to, co vidí, než to, co slyší. (Přesto 80% výuky ve většině dnešních škol probíhá formou ústního výkladu!) Tyto školy zkrátka uplatňují heslo „škola hrou“. Několik Walfdorských škol dnes najdete i u nás.
Diskuze