Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

Podvýživa a nadváha jdou ruku v ruce

Taky máte zafixováno, že když se řekne „nadváha“, tak se vám vybaví obézní člověk, zatímco slovo „podvýživa“ asociuje hubeného až vychrtlého jedince? Tak to budete muset své názory přehodnotit. Překvapivě i člověk s nadváhou může trpět podvýživou. Nevěříte?

Nohy stojící na osobní váze

Neúprosná statistika

V České republice trpí nadváhou celkem asi 66 % mužů a 54 % žen ve věku od 20 do 65 let, tzn. že mají BMI nad 25. Skutečně obézních s BMI nad 30 je 16,3 % mužů a 20,2 % žen. Dohromady to dělá více než milion dospělých obézních osob v ČR.

Změna životosprávy je nutná

Základním řešením obezity je dieta, zvýšení pohybové aktivity a změna chování, zejména úprava jídelních a pohybových zvyklostí.

Pověry o redukční dietě

I dnes, přes velké množství televizních populárně naučných pořadů o hubnutí, jsou lidé přesvědčeni, že jediná cesta ke štíhlé postavě vede přes hladovění. Omyl. Množství potravy by mělo být dostatečné, doporučují se potraviny s velkým objemem a přitom malou energetickou hodnotou a nízkým glykemickým indexem. Mělo by se jít často, nejlépe 5x denně. Hubnoucí jsou překvapeni, že nehladoví, a přitom hubnou, zatímco při hladovění přibírali.

Hladovění? Rozhodně ne!

Redukční dieta nesmí být příliš přísná, protože pak ji obézní nevydrží dodržovat. Další chybou je jednotvárný jídelníček, v němž se střídá jen několik nízkotučných potravin. Vhodná je co nejpestřejší skladba jídelníčku.

Při hladovění hrozí, že vaše tělo nedostane dostatečné množství energie. A když zjistí, že nedostatečný přísun živin je trvalý, začne tyto látky ukládat do zásob. Pak mluvíme o nadváze z podvýživy.

Snažíte-li se zhubnout, hlídejte si proto přísun kilojoulů, měli byste jich přijmout 4 700 až 7 500 denně. Pokud bude přísun energie menší, nejenže nezhubnete, ale paradoxně můžete i přibrat.

Špatná skladba jídelníčku - příčina podvýživy

Podvýživa může vzniknout u lidí obézních i štíhlých, i když dodají tělu doporučené množství energie. Pokud se však stravují nekvalitně, můžou ve výživě chybět důležité látky: sacharidy, bílkoviny, tuky, vitaminy i minerální látky.

Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 4.0 Počet: 1 Nejlepší: 4 Nejhorší: 4

Diskuze

Vybrané video

Bezbolestná léčba zubního kazu

Lifestylový magazín Mineralfit.cz zabaví celou rodinu. Dočtete se zde spoustu informací o zdraví, kráse, stylu, zdravém jídelníčku, zajímavostech ze světa, práci, bylinkách či vztazích mezi rodiči a dětmi.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2018 Railsformers s.r.o., Ochrana osobních údajů