Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

Potravinová pyramida - základ zdravé výživy

Potravinová pyramida symbolizuje vhodné uspořádání jídelníčku, který napomáhá udržet dobré zdraví a dodat tělu potřebné živiny. Klíčem pyramidy je rozdělení potravin do 4 základních skupin.

Stůl plný jídla

První stupeň pyramidy - takzvané základní potraviny

První stupeň pyramidy tvoří takzvané základní potraviny, které mají vysokou sytící hodnotu. Měly by tvořit zhruba 40 procent denního jídelníčku (3 až 4 porce denně). Mezi základní potraviny řadíme obilniny, těstoviny, brambory, chléb, ovesné vločky, cornflakes, kroupy, jáhly a rýži.

Druhý stupeň pyramidy - ovoce a zelenina

Druhý stupeň potravinové pyramidy tvoří ovoce a zelenina, která by měla tvořit 35 procent z celkového příjmu energie. Ovoce a zelenina obsahuje vitaminy (zejména vitamin C), antioxidanty, minerální látky a také vlákninu. Doporučená denní dávka se pohybuje mezi 3 až 5 porcemi zeleniny a 2 až 4 porcemi ovoce. Ovoce je vhodné konzumovat dopoledne, zeleninu večer. Celkově by mělo být v denním příjmu více zeleniny. Pozor bychom si měli dát na ovoce s vysokým obsahem jednoduchých cukrů.

Třetí stupeň pyramidy - mléko, maso, ryby, vejce a luštěniny

Třetí stupeň pyramidy tvoří mléko a mléčné výrobky, drůbež, maso, ryby, luštěniny, vejce a ořechy. Uvedené potraviny jsou důležitým zdrojem bílkovin, často však obsahují hodně cholesterolu a nasycených mastných kyselin (čímž zvyšují riziko rakoviny nebo srdečních onemocnění). Denní spotřeba by se měla pohybovat okolo 20 procent (1 až 2 porce denně).

Čtvrtý stupeň pyramidy - tuky, oleje a rafinované cukry

Tuky, oleje a výrobky, které obsahují vysoký podíl rafinovaných cukrů (sladkosti, slazené nápoje, alkohol) by měly tvořit pouhých 5 procent denní spotřeby. Při výběru tuků upřednostňujeme rostlinné oleje (řepkový, olivový, slunečnicový) a tuk obsažený v rybách. Cukr jako sladidlo, čokolády, cukrovinky, moučníky a ostatní sladké potraviny by měly být zařazeny do denní skladby potravin s rozvahou.

Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 4.5 Počet: 2 Nejlepší: 5 Nejhorší: 4

Souvisejicí články

Vázání na snowboardu

Snowboarding

07.03.2006

Tři kostky cukru

Craving

08.03.2006

Detail plaveckého bazénu

Aqua aerobic

08.03.2006

Diskuze

Vybrané video

Bezbolestná léčba zubního kazu

Lifestylový magazín Mineralfit.cz zabaví celou rodinu. Dočtete se zde spoustu informací o zdraví, kráse, stylu, zdravém jídelníčku, zajímavostech ze světa, práci, bylinkách či vztazích mezi rodiči a dětmi.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2018 Railsformers s.r.o., Ochrana osobních údajů