Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

Potravinová pyramida - základ zdravé výživy

Potravinová pyramida symbolizuje vhodné uspořádání jídelníčku, který napomáhá udržet dobré zdraví a dodat tělu potřebné živiny. Klíčem pyramidy je rozdělení potravin do 4 základních skupin.

Stůl plný jídla

První stupeň pyramidy - takzvané základní potraviny

První stupeň pyramidy tvoří takzvané základní potraviny, které mají vysokou sytící hodnotu. Měly by tvořit zhruba 40 procent denního jídelníčku (3 až 4 porce denně). Mezi základní potraviny řadíme obilniny, těstoviny, brambory, chléb, ovesné vločky, cornflakes, kroupy, jáhly a rýži.

Druhý stupeň pyramidy - ovoce a zelenina

Druhý stupeň potravinové pyramidy tvoří ovoce a zelenina, která by měla tvořit 35 procent z celkového příjmu energie. Ovoce a zelenina obsahuje vitaminy (zejména vitamin C), antioxidanty, minerální látky a také vlákninu. Doporučená denní dávka se pohybuje mezi 3 až 5 porcemi zeleniny a 2 až 4 porcemi ovoce. Ovoce je vhodné konzumovat dopoledne, zeleninu večer. Celkově by mělo být v denním příjmu více zeleniny. Pozor bychom si měli dát na ovoce s vysokým obsahem jednoduchých cukrů.

Třetí stupeň pyramidy - mléko, maso, ryby, vejce a luštěniny

Třetí stupeň pyramidy tvoří mléko a mléčné výrobky, drůbež, maso, ryby, luštěniny, vejce a ořechy. Uvedené potraviny jsou důležitým zdrojem bílkovin, často však obsahují hodně cholesterolu a nasycených mastných kyselin (čímž zvyšují riziko rakoviny nebo srdečních onemocnění). Denní spotřeba by se měla pohybovat okolo 20 procent (1 až 2 porce denně).

Čtvrtý stupeň pyramidy - tuky, oleje a rafinované cukry

Tuky, oleje a výrobky, které obsahují vysoký podíl rafinovaných cukrů (sladkosti, slazené nápoje, alkohol) by měly tvořit pouhých 5 procent denní spotřeby. Při výběru tuků upřednostňujeme rostlinné oleje (řepkový, olivový, slunečnicový) a tuk obsažený v rybách. Cukr jako sladidlo, čokolády, cukrovinky, moučníky a ostatní sladké potraviny by měly být zařazeny do denní skladby potravin s rozvahou.

Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 4.5 Počet: 2 Nejlepší: 5 Nejhorší: 4

Diskuze

Vybrané video

Bezbolestná léčba zubního kazu

Lifestylový magazín Mineralfit.cz zabaví celou rodinu. Dočtete se zde spoustu informací o zdraví, kráse, stylu, zdravém jídelníčku, zajímavostech ze světa, práci, bylinkách či vztazích mezi rodiči a dětmi.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2018 Railsformers s.r.o., Ochrana osobních údajů