Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

Skolióza

Skolióza je v dnešní době stále častější porucha. Jedná se o vychýlení páteře do strany. V dnešní době skoliózou trpí až 50 % dětí předškolního věku. Správnou prevencí se dá skolióze zabránit.
Mužské záda u moře

Co je skolióza?

Skolióza je vychýlení páteře do strany. Příčinou skoliózy býva většinou nestejná výška ramen a sešikmená pánev. Skolióza je buď vrozená, vzniká následkem jednostranné zátěže, a dochází k ní i při nestejné délce dolních končetin. Výraznější skolióza se projeví nestejným sešlapáváním podrážek bot. V mírné formě se vyskytuje skolióza u lidí, kteří nemají potíže. Častá je také u lidí s různou délkou dolních končetin.

Nejčastější příčiny skoliózy 

  • dlouhodobé sezení 
  • celkově málo pohybu 
  • jednotranný pohyb (především při sportu)
  • nestejná délka končetin
  • pohodlné polohy při sezení
  • nošení tašek na jednom rameni
  • špatná obuv
  • ploché nohy
  • stavy po úrazech končetin

Nejjednodušší formou skoliózy je vadné držení těla . K tomu vedou nesprávné návyky, jako je například nadměrné sezení nejčastěji ve špatné poloze, povalování u televize, nedostatek pohybu, únava, jednostranný pohyb, ploché nohy. Tyto negativní faktory musí u dětí předškolního věku ovlivňovat především rodiče. Další formou deformace je vychýlení páteře. Diagnóza potom zní skoliosa, kyfosa nebo lordosa. Příčina těchto problémů v osmdesáti procentech není známa, ve zbývajících dvaceti procentech se jedná o následek vážnější nemoci.

Terapie

Cílem terapie je hlavně zabránit vývoji vybočení a zhoršování stavu. Včasnou konzervativní léčbou skoliózy lze ve většině případů snížit, nebo alespoň udržet škodlivé zakřivení páteře. Pacient by měl být pravidelně sledován svým lékařem-ortopedem.

Prevence skoliózy

Nejdůležitější v prevenci skolióz, je pravidelná a přiměřená pohybová aktivita. Vhodný je dostatek rekreačního sportu, turistika, plavání, kolektivní sporty. Ideální by bylo zvyknout si na pravidelné ranní rozcvičení s protažením svalů a "nastartováním" těla.

Volte správnou výšku nábytku

Správné sezení a volba židle je důležitým předpokladem pro nácvik správných pohybových stereotypů. Důležitá je výška sedacího nábytku. Musí odpovídat asi délce dolní končetiny od kolene dolů a mezi sedadlem a psacím stolem musí být dostatek místa k volnému pohybu. Opěradlo musí sledovat zakřivení páteře a musí podpírat záda až pod lopatky a současně také umožňovat volný pohyb.Výška psací desky u stolu musí umožnit pohodlné ohnutí a opření loktů.

Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 5.0 Počet: 1 Nejlepší: 5 Nejhorší: 5

Diskuze

Vybrané video

Bezbolestná léčba zubního kazu

Lifestylový magazín Mineralfit.cz zabaví celou rodinu. Dočtete se zde spoustu informací o zdraví, kráse, stylu, zdravém jídelníčku, zajímavostech ze světa, práci, bylinkách či vztazích mezi rodiči a dětmi.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2017 eMagazíny.CZ s.r.o.