Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

Sportování s diabetem

Cvičení nebo sportování je vhodnou součástí léčby diabetu. Věděli jste, že cvičené tělo mnohem lépe reaguje na inzulín? Stupeň povolené zátěže je už ale závislý na zdravotním stavu jedince.

Ruce s inzulinovým perem

Zacvičte s diabetem!

Cvičení má pro diabetika velmi pozitivní význam. Zvyšuje účinek inzulínu a zabraňuje vzniku diabetických komplikací svým příznivým vlivem na tělesnou hmotnost a krevní tlak. Cvičení zvyšuje fyzičku diabetika, ale i jeho psychiku a odolnost vůči stresu, který pro cukrovku také není dobrý.

Jaký sport zvolit

Cvičení každého pacienta s cukrovkou by mělo být uzpůsobeno jeho fyzickým schopnostem, zdravotnímu stavu a způsobu léčby diabetu. Cvičení není vhodné například při změnách na dolních končetinách, závažných srdečních onemocněních, při těžké oční retinopatii apod. Každý diabetik by se proto ještě před tím, než se vrhne na sport, měl poradit se svým diabetologem.

Do určité míry může cvičit každý diabetik – někdo může běhat, jiný třeba jen chodit na procházky s pejskem, ale každý pohyb se počítá. Pouze sporty jako je horolezectví nebo potápění nejsou vhodné vůbec – v případě diabetických komplikací se zde totiž zachraňuje velmi těžko.

Cvičení a jídlo

Diabetikům léčeným inzulinem lékař doporučí, jak upravit dávku inzulinu před cvičením a jak si hlídat glykémii (hladinu krevního cukru). Ideální je cvičit po lehké svačině, tedy ani po větším jídle ani v době, kdy máte hlad. Pokud je pacient obézní, cvičení mu pomůže snížit hmotnost na optimum. Pamatujte, že čím více tuku v těle máte, tím více svou cukrovku přiživujete!

Cvičení a inzulin

Při cvičení či sportování dochází ke zvýšené spotřebě glukózy. Tomu lze ale předejít snížením dávky inzulínu, zvýšením množství jídla nebo kombinací obojího. U pacientů, kteří nemají potíže s váhou, se obvykle volí druhá varianta, u lidí s nadváhou varianta první. Opět je ale nejlepší poradit se s odborníkem. Zpočátku je důležité hladinu cukru často kontrolovat, postupně poznáte reakci těla na sport sami a přizpůsobíte tomu i dávkování inzulinu.

Injekci inzulinu píchejte vždy do míst, která nebudou sportem zatížena – jinak se látka vstřebá do těla příliš rychle a hrozí hypoglykémie.

Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 3.0 Počet: 1 Nejlepší: 3 Nejhorší: 3

Diskuze

Vybrané video

Bezbolestná léčba zubního kazu

Lifestylový magazín Mineralfit.cz zabaví celou rodinu. Dočtete se zde spoustu informací o zdraví, kráse, stylu, zdravém jídelníčku, zajímavostech ze světa, práci, bylinkách či vztazích mezi rodiči a dětmi.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2017 eMagazíny.CZ s.r.o.