Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

Stres

Stres - každodenní záležitost. Žijeme v uspěchané době, jsou na nás kladeny vysoké nároky v práci, v rodině i ve společnosti a stresové situace mohou vyústit až v tzv. "syndrom vyhoření"...
Muž ukazující na ženu stojící vedle něho

Stres

Určité napětí je vždy přítomno a náš organismus by ani dlouho nevydržel v prostředí bez určitého zatížení, jak dokázaly některé výzkumy.
Záleží však na intenzitě a častosti stresových podnětů. Jsou hranice, kdy stres náš organismus již nadmíru zatěžuje. Poměrně jednoduchou cestou, jak uklidnit své rozbouřené nitro, je pořídit si inteligentní plastelínu - více zde.

Stupně stresové zátěže

Pokud jsou stresové podněty slabé, mohou působit dokonce zdravou tonizaci organismu a zvyšovat jeho odolnost a výkonnost. V každodenních situacích proto není záměrem vyloučit stres úplně, musíme snažit o rozumné ovládnutí stresové zátěže a řízení stresu. Proto při snižování stresu musíme mít vždy na paměti, že se musí jednat pouze o optimální a nikdy o maximální řešení.
Pokud je podnět - stresor středně silný, udržuje se fáze rezistence (odolnosti) organismu i po dlouhou dobu.
Při velmi silném stresoru dojde dříve nebo později k zhroucení vyrovnávací fáze a nastává vyčerpání organismu.
Fáze vyčerpání může ovšem nastat i ve fázi tzv. poplachové při velmi silném stresoru.
Určit hladinu, kolik stresu ve skutečnosti potřebujeme a jaké zatížení ještě zvládneme, je složité a odborníci to mohou zkoumat ještě řadu let.

Různé vnímání stresových situací

V počátcích působení stresu pociťuje i řada lidí toto napětí jako radostně prožívanou situaci, která vede k výzvě. Výjimkou jsou případy, kdy realistický pohled na veškeré nahromaděné problémy berou již člověku sílu a odvahu k hledání problémů a ten realitu popírá, utíká nebo přechází v nepřiměřenou agresi.

Vlivem působení moderní společnosti se vyvinuly odvozené techniky reakcí na stres:

  • Projekce nám např. pomůže se schovat za objektivní podmínky.
  • Identifikaci využíváme při schovávání se za autoritu.
  • Racionalizací hledáme rozumné vysvětlení neúspěchu.
  • Dalšími jsou - trestání sebe sama, únik do izolace, regrese, fixace, potlačení či popření problému, ale také negativismus či pokus o sebevraždu.

Sebediagnostika stresu

Základem, který již může samotnou situaci řešit, je rozpoznání reality.
Je potřeba si odpovědět na otázky:
  • Které faktory vám přinášejí nadbytečnou zátěž?
  • Jaké situace a prostředí vás do stresu nejčastěji dostávají?
  • Čím si sám způsobujete dodatečnou zátěž?
  • Kdo z vašeho okolí vytváří stresové situace a negativně na vás působí?
Sebediagnostika je důležitá. Pomůže vám zjistit, kdy ztrácíte kondici a co vám nejvíc bere životní energii. Můžete vyhodnotit pozorovatelné znaky a rozeznat tak, zda vy nebo někdo jiný, potřebujete pomoci.

A jak poznat, že je to zrovna stres, co vás trápí?

Typickými příznaky stresové situace jsou:
  • zrychlený tep
  • prudké bušení srdce
  • nadměrné pocení
  • sucho v ústech
  • chvění a třes celého těla
  • hněv a výbuchy agresivity
  • pocit bezmoci a beznaděje
  • úzkosti

Jak nám stres ubližuje?

Dlouhodobé působení stresu se často projeví:
  • únavou
  • bolestmi hlavy
  • špatným soustředěním
  • agresivitou
  • zažívacími potížemi
  • nechutenstvím nebo naopak přejídáním
  • sexuálními problémy až abstinencí
  • deprese
  • poruchy menstruace
  • kožní problémy
  • záněty tlustého střeva

Syndrom vyhoření

Syndrom vyhoření je vrcholem negativních stresových situací - důsledek nezvládnutého stresu, do kterého se člověk může dostat krátkodobým intenzivním stresem nebo méně intenzivním stresem dlouhodobým.
Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 4.0 Počet: 1 Nejlepší: 4 Nejhorší: 4

Diskuze

Vybrané video

Bezbolestná léčba zubního kazu

Lifestylový magazín Mineralfit.cz zabaví celou rodinu. Dočtete se zde spoustu informací o zdraví, kráse, stylu, zdravém jídelníčku, zajímavostech ze světa, práci, bylinkách či vztazích mezi rodiči a dětmi.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2017 eMagazíny.CZ s.r.o.