Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

Tréma je prevít

Malá dávka trémy je prospěšná. Nutí nás dobře se připravit a zkoncentrovat. Silná tréma ale způsobuje přesný opak. Začneme koktat, potit se, máme výpadky paměti a chuť zmizet..
Muž s rukou ve vlasech
Tréma vychází z vnitřního konfliktu, kdy se snažíme dosáhnout nejlepšího výkonu a zároveň máme obavy ze selhání. Mírná tréma člověka stimuluje a pomáhá mu dosáhnout vytouženého výsledku. Silná tréma naopak výkon člověka zhoršuje. Způsobuje vnitřní zmatek, výpadky paměti, zablokování mysli. Zvláště jí trpí žáci základních a středních škol, jsou-li zkoušeni tváří v tvář učiteli nebo musí být otočeni čelem ke třídě. Autoritativní chování učitele a pocit, že jsou pozorování, tyto emoce ještě umocňují.

Děti a tréma

Tréma je částečně dána i výchovou. Dítě ví, že po dobrém výkonu následují pochvaly a láskyplné projevy, kdežto po fiasku se dočkají kritiky nebo odmítnutí. Proto je třeba zabránit rozvíjení trémy tím, že se jej po nepodařeném výkonu pokusíme povzbudit namísto kritizování a odmítání. V dítěti je třeba rozvíjet sebeúctu. Děti trpící silnou trémou bývají perfekcionistické. Mají na sebe velké nároky, přehnanou smysl pro povinnost, jsou přehnaně svědomité. Tréma může ohrozit jejich osobní vývoj a zdraví. Nedávejte dítěti za vzor jiné děti ani nepředkládejte vlastní dítě druhým jako to nejlepší. Umocňujete v nich snahu po dokonalosti, která jejich psychice zrovna neprospívá.

Tréma u dospělých

S trémou se občas potýká každý z nás. Při přijímacích pohovorech, veřejném vystupování či navazování známosti se nám rozbuší srdce, začneme se více potit, vlhnou nám ruce, vysychá v ústech. V horších případech se ozvou bolesti žaludku nebo střevní potíže. To vše vyvolává pocit nejistoty a strach, že neobstojíme.

Tréma – jak se jí zbavit?

Většina lidí se potýká s trémou celý život. Naštěstí ale existují způsoby, jak se jí zbavit nebo ji alespoň zmírnit.

Meditace

Meditací získáte vnitřní klid a pocit vyrovnanosti. Jakmile ucítíte, že tréma pomalu přichází, zavřete oči a soustřeďte se pouze na svůj dech. Na nich nemyslete, jen pozorně vnímejte každý nádech a výdech. Vaše mysl se pročistí a bude lépe připravena na následující výkon. Meditaci můžete používat jako zbraň proti jakýmkoliv negativním emocím.

Praxe

Nejlepší způsob jak se zbavit strachu, je postavit se mu čelem. Totéž platí v případě trémy. Zkuste se zpočátku vystavovat situacím, ze kterých máte jen malý strach a postupně přecházet k těm, které vyžadují větší kuráž.

Psychologie

Pokuste se snížit význam události. Řekněte si, že pokud se vám výkon nepodaří, svět se přece nezboří.

Bylinky

Z bylinek na trému zabírá Kozlík lékařský. Má podobné účinky jako sedativa. Uklidňuje, zmírňuje podráždění a nervové vypětí. Můžete jej koupit ve formě čaje, tinktury nebo jako tzv. Baldriánové kapky.
Pokud žádné tyto rady nezabírají, můžete zkusit pár doušků alkoholu. Nikdy ale ne více! Místo očekávaného uvolnění by pak účinek mohl být opačný.
Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 4.0 Počet: 1 Nejlepší: 4 Nejhorší: 4

Diskuze

Vybrané video

Bezbolestná léčba zubního kazu

Lifestylový magazín Mineralfit.cz zabaví celou rodinu. Dočtete se zde spoustu informací o zdraví, kráse, stylu, zdravém jídelníčku, zajímavostech ze světa, práci, bylinkách či vztazích mezi rodiči a dětmi.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2017 eMagazíny.CZ s.r.o.