Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

Vegetariánská strava během těhotenství a kojení

Může vegetariánská a veganská strava zabezpečit nutriční a energetické požadavky těhotných a kojících žen? Je bezmasá strava pro těhulky a novopečené maminky přínosem nebo spíše rizikem?
Vidlička položená v zeleninovém salátu
Správně se stravujícím vegetariánkám se rodí děti s úplně normální porodní váhou a nijak se neliší od porodní váhy dětí nevegetariánek.
Vegetariánská strava obsahující plnohodnotné mateřské mléko nebo speciální stravu pro kojence a dostatečné množství energie a živin včetně železa, vitamínu B12 a vitamínu D, zajišťuje kojencům zcela normální vývoj. Narušení vývoje způsobují jenom velmi omezující diety jako je fruktariánství a dieta založená pouze na syrové stravě. Tyto diety proto nemohou být doporučovány ani těhotným či kojícím ženám, natož kojencům či dětem.

Jak doplnit stravu těhotných a kojících vegetariánek a veganek

  • B 12 - strava těhotných a kojících veganek by měla denně obsahovat vhodný zdroj vitamínu B12.
  • Vitamin D - při nedostatku syntézy vitamínu D z důvodu omezeného slunečního záření, fototypu barvy pleti, ročního období nebo používání opalovacích krémů by těhotné a kojící ženy měly mít suplementaci vitamínem D nebo tímto vitamínem obohacenou stravu.
  • Železo (Fe) - suplementace železem může být nutná jako prevence nebo léčba anemie vyvolané nedostatkem železa, která se běžně vyskytuje nejen během těhotenství. Ženám v koncepčním období je doporučován denní příjem 400 mg folátů ve formě doplňků či obohacených potravin, spolu s konzumací přirozených folátů ve stravě.
  • Kyseliny linolenová - je obsažena ve lněném semínku, lněném oleji, řepkovém oleji a sójovém oleji. Kyselina linolenová je prokurzorem DHA, těhotná a kojící vegetariánka by měla používat vegetariánské DHA suplementy (z mikrořas).

Z údajů vyplývá, že novorozenci vegetariánských matek mají nižší hladinu DHA v míše a plazmě než je tomu u novorozenců nevegetariánů, není však známo, co je důvodem.
Hladina DHA v mateřském mléce laktoovovegetariánských a veganských matek je také nižší než u nevegetariánských maminek. DHA zřejmě hraje roli při vývoji mozku a oka a příjem DHA stravou může být důležitý pro plod i novorozence. Proto by těhotné a kojící veganky a vegetariánky měly do své stravy zařadit vhodné zdroje kyseliny linolenové, jak bylo dříve zmíněno.

Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 3.0 Počet: 1 Nejlepší: 3 Nejhorší: 3

Diskuze

Vybrané video

Bezbolestná léčba zubního kazu

Lifestylový magazín Mineralfit.cz zabaví celou rodinu. Dočtete se zde spoustu informací o zdraví, kráse, stylu, zdravém jídelníčku, zajímavostech ze světa, práci, bylinkách či vztazích mezi rodiči a dětmi.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2017 eMagazíny.CZ s.r.o.