Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

Vitamín C

Vitamín C je důležitý pro správnou funkci všech buněk lidského těla. Vitamín C má velký vliv na obranyschopnost celého organismu. působí jako antioxidant, takže chrání buňky před poškozením volnými radikály.

Polovina rozkrojeného citrónu

Něco o vitamínu C

Vitamín C je důležitý pro správnou funkci všech buněk lidského těla. Podílí se na tvorbě mezibuněčné hmoty. Vitamín C je nezbytný pro správnou stavbu kostí, cév, svalů, šlach, kůže. Je nutný při hojení ran. Ovlivňuje tvorbu hormonů v nadledvinách a hypofýze. Také má vliv na reaktivitu a obranyschopnost organismu. Vitamín C se účastní tvorby imunoglobulinů, má vliv na aktivitu leukocytů a fagocytů (bílé krvinky), což znamená že vitamín C má velký vliv na obranyschopnost celého organismu.

Také se podílí na odbourávání cholesterolu v játrech, čímž předchází ateroskleróze (ukládání cholesterolu a tuků do stěny cév s jejich následným kornatěním a ucpáváním). Dále chrání proti některým virovým chorobám a je důležitý v prevenci některých nádorů. Působí jako antioxidant, takže chrání buňky před poškozením volnými radikály. V neposlední řadě usnadňuje vstřebávání železa a naopak váže těžké kovy, například olovo. Vysoký obsah vitamínu C obsahují například brusinky.

Co způsobuje nedostatek vitamínu C

V našich zeměpisných šířkách lidé trpívají hlavně částečným nedostatkem tohoto vitamínu. Kritický pro vznik viditelných obtíží je příjem nižší než 10 mg denně. Nedostatek vitamínu C se projevuje únavou, podrážděností a sklonem k infekcím. Může nastat krvácení z dásní, při hlubším nedostatku vitamínu C pak krevní výrony, chudokrevnost, bolesti při krvácení do podkoží, svalů a kloubů.

Hlavní zdroje vitamínu C

Vitamin C (kyselina askorbová) se vyskytuje zejména v ovoci a zelenině. Hlavními zdroji jsou citrusové plody, černý rybíz, paprika, jahody, rajčata, brokolice, brambory, zelí a květák.

Zajímavosti o vitamínu C

Vitamín C pomáhá chránit funkce vitamínu E, to říká studie washingtonských vědců. Kuřáci, kteří mají dostatečný přísun vitamínu C, mají dle nich téměř stejnou hladinu antioxidantů v těle jako nekuřáci. Pravidelný příjem vitamínu C může snížit riziko rakoviny u kuřáků. Pravidelný příjem vitamínu C může snížit riziko rakoviny u kuřáků. Vitamín C se (tak, jako ostatní vitamíny rozpustné ve vodě) při nadbytku vylučuje močí a musí se průběžně doplňovat. Jeho zásoba v organismu vydrží přibližně 2 - 6 týdnů.

Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 3.0 Počet: 1 Nejlepší: 3 Nejhorší: 3

Diskuze

Vybrané video

Bezbolestná léčba zubního kazu

Lifestylový magazín Mineralfit.cz zabaví celou rodinu. Dočtete se zde spoustu informací o zdraví, kráse, stylu, zdravém jídelníčku, zajímavostech ze světa, práci, bylinkách či vztazích mezi rodiči a dětmi.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2017 eMagazíny.CZ s.r.o.