Opuštění pokladny
Výmluvná je především statistika opouštění pokladny. Při průzkumu, zahrnujícím celkem 1200 online uživatelů bylo zjištěno, že celkem 67,4 % uživatelů opustí pokladnu ještě před dokončením svého nákupu. Z jakého důvodu? Nejčastější příčinou byla existence skrytých poplatků a jiných sazeb, o nichž nebyl (potenciální) zákazník předem dostatečně informován. V pokladně se tak dočkal nepříjemného překvapení, kdy mu k původní účtované částce byly připočítány další poplatky a sazby, a v jejichž důsledku se rozhodl daný nákup nerealizovat (bez ohledu na skutečnost, zda se jednalo o DPH, taxy, přirážky či jiné poplatky). Jinými slovy, v nabídce zboží se tedy zpravidla vyplácí uvádět konečnou výslednou cenu, jako zákazník za dané zboží zaplatí.
Je registrace opravdu nutná?
Dalším důvodem, pro který zákazníky často odcházeli od internetové pokladny bez zaplacení, je vyžadovaná registrace. Obecně totiž platí, že registrace je vnímána jako zdlouhavý proces, byť tomu tak ve skutečnosti v případě konkrétního e-shopu být nemusí. Leckterého zákazníka tak představa zbytečně strávených pár minut rozčílí natolik, že se zkrátka rozhodne daný obchod opustit bez dokončení své objednávky. Řešením je v tomto případě umožnění nákupu bez registrace (přičemž v případě registrace by např. nakupující obdrželi slevu na první nákup ve výši 5 % apod.)
Zdlouhavost
V neposlední řadě uváděli zákazníci jako důvod nedokončení procesu objednávky zdlouhavost daného postupu, přičemž u desetiny z nich se jednalo o záminku v opuštění e-shopu. Pravdou je, že v některých případech trvá dokončení objednávky nepřiměřeně dlouho; standardně by tak měly mít pokladny maximálně 5 kroků (jedná se přitom současně o průměrný počet kroků, který má 100 nejlépe vydělávajících online obchodů).
Ze shora uvedeného tedy vyplývá, že provozovatelé online obchodů by kvalitu zpracování online pokladen (resp. nákupních košíků) neměli podceňovat, neboť se jedná o důležitou součást úspěšně fungujícího internetového byznysu.
Diskuze