Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

Zdravý spánek

Kdo někdy zažil ty neuvěřitelně dlouhé hodiny před tím než se člověk konečně ponoří do říše snů, bude ho jistě zajímat jak zdravě spát a jak problémy s usínáním vyřešit...
Usmívající se mužská tvář

Co je to nespavost?

Nespavost neboli insomnie patří k velmi častým zdravotním problémům současné populace a může být doprovodným symptomem tělesných nebo duševních poruch. Nespavost je charakterizována jako komplex symptomů, který zahrnuje problémy s usínáním, udržením delšího spánku, zkrácením doby spánku nebo jeho častým přerušováním. Výskyt nespavosti v populaci se pohybuje mezi 10 až 15 %, někteří odborníci udávají až 40 %!

Příčiny a léčba nespavosti

Mnohokrát jsou příčiny nespavosti skryty a zůstávají bohužel podceňovány. Léčba nespavosti je komplexní a může být farmakologická (léky), nefarmakologická nebo může jít o kombinaci obou postupů . Než je však zvolena vhodná léčba, je nezbytné důkladné klinické a laboratorní vyšetření!
Farmakologická léčba patří k nejčastějším způsobům léčby nespavosti. O nejvhodnější farmakologické léčbě nespavosti se informujte u svého praktického lékaře.

"Spánková hygiena"

Základem nefarrmakologické léčby je úprava tzv. „spánkové hygieny“. Jedná se o přehled obecných doporučení jedincům, kteří mají problémy s neuspokojujícím a nekvalitním spánkem a u jedinců, u kterých bylo vyloučeno onemocnění, které nespavost může způsobovat.

Zde je pár rad pro lepší usínání a spánek

  • Ke spánku uléhejte pokud možno pravidelně a stejné je to se vstáváním
  • Nespěte během dne
  • Spát jděte přiměřeně fyzicky i psychicky unavení
  • Před spaním se nepřejídejte a snažte se omezit těžká jídla
  • Během dne si zajistěte přiměřenou pohybovou aktivitu, ne však těsně před spaním
  • V lůžku zůstávejte jen po dobu spánku
  • Před spaním nepijte kofeinové nápoje a alkohol
  • Nekuřte před spaním, ani při probuzení během noci
  • Dbejte na správné větrání ložnice a udržujte spíše chladnější teplotu vzduchu (17 - 21 stupňů)
  • Nespěte v hlučném prostředí, v ložnici raději nemějte televizi, počítač apod.
  • Zejména při poruše usínání potlačte negativní myšlenky a starosti rušící spánek a usínání
  • Na spánek má vliv i změna času - více v článku ZDE
Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 5.0 Počet: 1 Nejlepší: 5 Nejhorší: 5

Diskuze

Vybrané video

Bezbolestná léčba zubního kazu

Lifestylový magazín Mineralfit.cz zabaví celou rodinu. Dočtete se zde spoustu informací o zdraví, kráse, stylu, zdravém jídelníčku, zajímavostech ze světa, práci, bylinkách či vztazích mezi rodiči a dětmi.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2018 Railsformers s.r.o., Ochrana osobních údajů