Kdy máte šanci na zvýšení platu
Pokud máte pocit, že dřete jak mezek a na výplatní pásce by mělo být dvakrát tolik, ještě to neznamená, že máte na vyšší plat z pohledu zaměstnavatele nárok. Pakliže dřou stejně jako Vy i Vaši kolegové, proč byste měla dostat přidáno právě Vy? Šanci máte, pokud poskytujete něco navíc, tedy pokud jste výkonnější než ostatní, zastupujete kolegy v době jejich nepřítomnosti, máte větší odpovědnost, zastáváte vedoucí činnost, díky Vám se zvýšil obrat firmy, školíte spolupracovníky, zvyšujete si kvalifikaci (PC, cizí jazyky) apod. Popřemýšlejte, co všechno jste už pro firmu udělalala, vzpomeňte si na konkrétní příklady a sepište si tyto argumenty na papír. Lépe si je pak zapamatujete a budete mít jasno.
O Kolik si říci?
Jistěže byste si nejraději přidala v řádech několika tisíců. Obvyklé zvýšení platu se ale pohybuje okolo pěti až patnácti procent! Zjistěte si nejprve, jaký je průměrný plat ve Vaší profesi a regionu a teprve pak zkuste najít tu správnou cifru. Pokud se Vaše firma zrovna nachází ve finančních potížích, s žádostí počkejte! Raději také žádejte několikrát (cca každé dva roky) o navýšení menší částky než třeb jednou za pět let o částku markantní.
S hlavou vztyčenou
Ještě než vyrazíte do boje, uvědomte si, že nejste žádný prosebníček a že máte na to, oč žádáte, skutečně právo. Stejně tak ale pozor na povýšenecký postoj. Chovejte se zdvořile, ale sebevědomě. O svém úmyslu zažádat o zvýšení platu nikomu ve firmě neříkejte.
Kdy nastal ten správný čas?
Počkejte si na správný okamžik – není jím rozhodně doba, kdy je provoz ve firmě hektický ani doba, kdy se konají pravidelné porady. Žádost o zvýšení platu by měla být věc soukromá. Ideální je moment, kdy se Vám podařilo něco mimořádného nebo kdy se firmě dlouhodobě zvýší obrat. Požádejte o schůzku a vejděte s úsměvem a hlavou vztyčenou.
Když je zvýšení platu zamítnuto
Nevěšte hlavu. Zachovejte klid. Zeptejte se na důvody a zjistěte, co musíte splnit, aby bylo příště Vaší žádosti vyhověno. Nevzdávejte se! Informujte nyní své nadřízené o každé zakázce, kterou se vám podařilo uzavřít, dávejte o sobě co nejvíce vědět. Je prokázáno, že hodnocení zaměstnanců se bohužel více zakládá na tom, jak umějí svůj výkon prezentovat než jak jsou skutečně výkonní. Pokud budou nadřízení vědět, nakolik jste pro firmu důležití, Vaše šance na tučnější výplatu se pro příště rapidně zvýší.
Diskuze