Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

Když je dieta špatná

Nevhodně zvolená dieta může mít pro naše tělo mnoho negativních účinků, ze kterých je tzv. JO-JO efekt tím nejmenším zlem. Víte, co vše může nevhodně zvolená dieta způsobit?

Ruka svírající červené jablko

Základem je zdravý jídelníček

Je všeobecně známo, že malé porce zdravých jídel 5x denně, dodržování pitného režimu a pravidelné sportování, je klíčem ke štíhlé linii i zdraví. Pod vidinou štíhlé linie si mnoho z nás ovšem začne ve svém jídelníčku odpírat základní živiny, o kterých si myslí, že jsou viníky kilogramů navíc. To je ale velká chyba, protože i ty naše tělo potřebuje. Co vše může nedostatek základních živin v těle způsobit, se dozvíte níže.

Potravinová pyramida - základ zdravé výživy

Víte, co způsobí vynechání základních živin?

Vynechání bílkovin (proteinů)

Bílkoviny jsou základní stavební složkou organismu, podílejí se na stavbě buněčných a kosterních struktur, tvoří se z nich nukleové kyseliny, hormony i enzymy. Jako zdroj energie je tělo využívá až při nedostatku sacharidů a tuků. Bílkoviny se dělí na dva základní druhy: živočišné (obsažené v mase, rybách, mléčných výrobcích a vejcích) a rostlinné (sója, brambory, luštěniny). Nedostatek bílkovin vede k poruchám tělesného a duševního vývoje, ke zhoršenému hojení ran a snížené imunitě. Nadbytek bílkovin zase zatěžuje játra a ledviny. Doporučená denní dávka bílkovin je 0,8 gramů na 1 kilogram tělesné hmotnosti.

Vynechání cukrů (sacharidů)

Organismus využívá glukózu jako základní sacharidovou látku v organismu. Je základním palivem pro mozek a ukládá se do zásob jako glykogen. Glykogen organismus používá, když potřebuje rychlou energii pro tkáně. Cukry také v organismu stimulují tvorbu serotoninu (tzn. hormonu, který je přímo odpovědný za naši náladu). Vhodné jsou zejména přírodní sladidla (například sladový cukr, fruktóza, včelí med, apod), která poskytují mnohem výraznější vůně a chutě. Narozdíl od bílého cukru obsahují spousty vitamínů a nezvedají tolik hladinu cukru v krvi. Jsou také šetrnější k našemu metabolismu.

Vynechání tuků (lipidů)

Díky velkému množství informací, mají lidé tendenci jídla obsahující tuk považovat za špatná a nezdravá. Je to ovšem chyba! Vynechání tuků z jídelníčku bude mít za následek nedostatek energie pro svaly a srdce či sníženou schopnost termoregulace (neustálý pocit chladu). Tuk obklopuje a chrání důležité životní orgány, také umožňuje cirkulaci, uchování a absorpci vitamínů rozpustných v tucích (například vitamínů A, D, E a K) a je součástí všech buněčných membrán. Navíc sacharidy a tuky se podílejí na tvorbě ženského hormonu zvaného estrogen.Vynecháme-li je, může to mít za následek zpoždění menstruace. Tuky, zejména ty zdraví prospěšné, tedy ze svého jídelníčku rozhodně nevynechávejte. Mezi „zdravé" tuky řadíme olivový olej, ořechy, ryby či avokádo.

 

Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 4.0 Počet: 1 Nejlepší: 4 Nejhorší: 4

Diskuze

Vybrané video

Bezbolestná léčba zubního kazu

Lifestylový magazín Mineralfit.cz zabaví celou rodinu. Dočtete se zde spoustu informací o zdraví, kráse, stylu, zdravém jídelníčku, zajímavostech ze světa, práci, bylinkách či vztazích mezi rodiči a dětmi.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2018 Railsformers s.r.o., Ochrana osobních údajů