Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

Sportovní výživa – fakta a mýty

Čím se odlišuje normální strava od výživy pro sportovce? Opravdu je třeba radikálně zvýšit příjem bílkovin? Musíte omezit příjem tuku a cukru? Jak se stravovat před, po a během sportovního výkonu? Odpovědi na všechny tyto otázky najdete právě zde.

Závaží na činku

Sport a bílkoviny

Přehnaný přínos bílkovin nemá smysl. Svalový růst nejlépe povzbudí cvičení. Tvorba svalu je úměrná jeho používání a omezená výrobní schopností organismu. Pohlcené bílkoviny navíc se přemění na čpavek a na ketonické látky, které se vyloučí.

Sport a tuky

Zvýšená dávka tuků za krátkou dobu pouze přivolá a za delší dobu i váhový přírůstek. Oproti tomu snížená dávka může vést k nedostatku polynenasycených mastných kyselin a k nedostatku vitaminů, které se nacházejí v tucích - A, D, E a K.

Sport a cukry

Glukóza (cukr) je uvolněná energie - je to potravina svalu. Ukládá se v játrech a ve svalech v podobě složeného cukru - glykogenu. Je to pouze okamžitě zužitkovatelná forma cukru, rezervy neexistují.

Vitamíny, minerály a sport

Potřeby mikroživin (vitaminů, minerálních solí a oligobiogenních prvků) jsou úměrné činnosti a tuto poptávku uspokojí zvýšená různorodá potravinová dávka. Veškerý další přínos je zbytečný a nikdy žádný výkon nezlepšil.

Pitný režim a sport

Zato vodní přínos pro sportovce je základní, neboť se při zvýšeném pocení vystavuje ohrožení dehydratací. Co má sportovec pít? Vodu s bublinkami anebo bez, na tom nesejde; přínos minerálních solí a kyselých uhličitanů je pro organismus, v němž jsou vodní zásoby již koncentrovány v minerálních solích, zbytečný, dokonce i nebezpečný.

Co se má jíst a pít před, během a po fyzickém výkonu?

Sportovní výživa před výkonem

Jediné pravidlo je tříhodinové: žádné velké jídlo s přínosem bílkovin později než tři hodiny před výkonem. Vyhněte se mraženým výrobkům, mušlím, houbám, které by mohly zavinit trávicí potíže. K obnovení zásob složených cukrů (glykogenů) si vyberte předposlední jídlo s těstovinami, kuskusem, krupicí, obilninami, chlebem, rýží. Poslední jídlo bude lehké: ovoce, obilniny.

Sportovní výživa během výkonu

Trvá-li déle (přes 45 minut), je třeba udržet správnou hydrataci a zajistit přínos okamžitě volných cukrů (glukózu): sušené ovoce, sušenky, tavený sýr, čokoláda a nasládlé a trochu slané nápoje, které se pijí, než se dostaví žízeň.

Sportovní výživa po výkonu

To je oddychová fáze. Příkaz: obnovit vodní zásoby vodou minerální nebo neminerální, ovocnými šťávami. Oddychové jídlo bude zato úmyslně zpožděno, neboť z fyzické únavy často pramení nechutenství. Musí být hyperglukózní, aby se obnovily zásoby glykogenu.

Hlavní pravidla výživy pro sportovce

Před namáhavým fyzickým výkonem dodržujte tři příkazy:
 

  • předposlední jídlo musí obsahovat mnoho složených cukrů;
  • dodržovat tříhodinové pravidlo;
  • pít dřív, než se dostaví žízeň.
Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 4.0 Počet: 1 Nejlepší: 4 Nejhorší: 4

Souvisejicí články

Vázání na snowboardu

Snowboarding

07.03.2006

Tři kostky cukru

Craving

08.03.2006

Detail plaveckého bazénu

Aqua aerobic

08.03.2006

Diskuze

Vybrané video

Bezbolestná léčba zubního kazu

Lifestylový magazín Mineralfit.cz zabaví celou rodinu. Dočtete se zde spoustu informací o zdraví, kráse, stylu, zdravém jídelníčku, zajímavostech ze světa, práci, bylinkách či vztazích mezi rodiči a dětmi.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2018 Railsformers s.r.o., Ochrana osobních údajů