Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

Sportovní výživa – fakta a mýty

Čím se odlišuje normální strava od výživy pro sportovce? Opravdu je třeba radikálně zvýšit příjem bílkovin? Musíte omezit příjem tuku a cukru? Jak se stravovat před, po a během sportovního výkonu? Odpovědi na všechny tyto otázky najdete právě zde.

Závaží na činku

Sport a bílkoviny

Přehnaný přínos bílkovin nemá smysl. Svalový růst nejlépe povzbudí cvičení. Tvorba svalu je úměrná jeho používání a omezená výrobní schopností organismu. Pohlcené bílkoviny navíc se přemění na čpavek a na ketonické látky, které se vyloučí.

Sport a tuky

Zvýšená dávka tuků za krátkou dobu pouze přivolá a za delší dobu i váhový přírůstek. Oproti tomu snížená dávka může vést k nedostatku polynenasycených mastných kyselin a k nedostatku vitaminů, které se nacházejí v tucích - A, D, E a K.

Sport a cukry

Glukóza (cukr) je uvolněná energie - je to potravina svalu. Ukládá se v játrech a ve svalech v podobě složeného cukru - glykogenu. Je to pouze okamžitě zužitkovatelná forma cukru, rezervy neexistují.

Vitamíny, minerály a sport

Potřeby mikroživin (vitaminů, minerálních solí a oligobiogenních prvků) jsou úměrné činnosti a tuto poptávku uspokojí zvýšená různorodá potravinová dávka. Veškerý další přínos je zbytečný a nikdy žádný výkon nezlepšil.

Pitný režim a sport

Zato vodní přínos pro sportovce je základní, neboť se při zvýšeném pocení vystavuje ohrožení dehydratací. Co má sportovec pít? Vodu s bublinkami anebo bez, na tom nesejde; přínos minerálních solí a kyselých uhličitanů je pro organismus, v němž jsou vodní zásoby již koncentrovány v minerálních solích, zbytečný, dokonce i nebezpečný.

Co se má jíst a pít před, během a po fyzickém výkonu?

Sportovní výživa před výkonem

Jediné pravidlo je tříhodinové: žádné velké jídlo s přínosem bílkovin později než tři hodiny před výkonem. Vyhněte se mraženým výrobkům, mušlím, houbám, které by mohly zavinit trávicí potíže. K obnovení zásob složených cukrů (glykogenů) si vyberte předposlední jídlo s těstovinami, kuskusem, krupicí, obilninami, chlebem, rýží. Poslední jídlo bude lehké: ovoce, obilniny.

Sportovní výživa během výkonu

Trvá-li déle (přes 45 minut), je třeba udržet správnou hydrataci a zajistit přínos okamžitě volných cukrů (glukózu): sušené ovoce, sušenky, tavený sýr, čokoláda a nasládlé a trochu slané nápoje, které se pijí, než se dostaví žízeň.

Sportovní výživa po výkonu

To je oddychová fáze. Příkaz: obnovit vodní zásoby vodou minerální nebo neminerální, ovocnými šťávami. Oddychové jídlo bude zato úmyslně zpožděno, neboť z fyzické únavy často pramení nechutenství. Musí být hyperglukózní, aby se obnovily zásoby glykogenu.

Hlavní pravidla výživy pro sportovce

Před namáhavým fyzickým výkonem dodržujte tři příkazy:
 

  • předposlední jídlo musí obsahovat mnoho složených cukrů;
  • dodržovat tříhodinové pravidlo;
  • pít dřív, než se dostaví žízeň.
Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 4.0 Počet: 1 Nejlepší: 4 Nejhorší: 4

Diskuze

Vybrané video

Bezbolestná léčba zubního kazu

Lifestylový magazín Mineralfit.cz zabaví celou rodinu. Dočtete se zde spoustu informací o zdraví, kráse, stylu, zdravém jídelníčku, zajímavostech ze světa, práci, bylinkách či vztazích mezi rodiči a dětmi.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2017 eMagazíny.CZ s.r.o.