Cvičíme s dětmi do 6-ti měsíců

K tomu, aby se vývoj dítěte odvíjel správným směrem je třeba zařadit velké množství podnětů. Cvičení příznivě působí také na psychomotorický vývoj dětí a posiluje sociální stabilitu. Nejideálnější aktivitou je cvičení dětí s rodiči.

Smějící se miminko

Význam pohybové aktivity

Dostatek pohybu již u malých dětí podporuje fyziologické funkce, tedy krevní oběh, dýchání, chuť k jídlu a potřebu spánku. Cvičení má pozitivní účinek na vývoj a posílení kosterních svalů a zlepšuje správné držení těla. Jestliže cvičíte s dítětem v kolektivu, dochází ke stimulaci pozornosti dítěte, rozvíjí se paměť a řeč. Cvičení v kolektivu má společenský význam, protože děti mezi sebou začínají navazovat první kontakty.

Příprava před cvičením

Před cvičením by mělo miminko být minimálně 45 minut po nakrmení a odpočaté. Dejte miminku pohodlné oblečení, tak aby při protahování nikde netlačilo a nebránilo pohybu. Pro cvičení je vhodné body či košilka a punčocháče. Ideální délka trvání cvičení, po kterou bude miminko cvičení bavit, je 30 minut. Sami poznáte jestli je dítě při cvičení spokojené, jestliže není, cvičení přerušte a věnujte se chvíli jiné činnosti.

Jak zacházet s novorozencem - 1.díl

Protahování je základ

Významný vliv na vývoj svalů a kostí mají právě protahovací cviky. Protahovacími cviky se procvičují ruce i nohy miminek. Při protahování provádíme všechny pohyby v klidu a pomalu, nikdy nejdeme přes odpor miminka. Protahovací pohyby mají svůj základ v józe. Některé protahovací cviky pomáhají při kolikách. Účinek proti kolice posílíte, pokud si na ruce nanesete olej s obsahem anýzu, bergamotu nebo fenyklu. Například pokud dítě položíte na záda, chytíte jej za kolena a lehce je budete přitlačovat k tělu, nebo můžete s kolínky dělat krouživé pohyby. Další možností je, že uchopíte dítě na zádech za levou ruku a pravou nohu. Pomalými pohyby pak končetiny přibližujte k bříšku a zpět, potom končetiny prostřídejte.

Masáže - novorozenec potřebuje kontakt

Po narození je dotyk první, co novorozenec vnímá, proto se masáže u kojenců provádějí ve velké míře. Masáže lze praktikovat i doma, vhodná je například po koupeli dítěte. Masáž může být určitým každodenním rituálem, který vede k zavedení režimu, což je pro dítě vhodné. Pokud má dítě určitý režim, má jistotu a je klidné. Masáž lze doplnit relaxační hudbou a použitím aromatických olejů. Při kašli a nachlazení zvolte olej s borovicí, citrónem či mátou.

Jak zacházet s novorozencem - 2.díl

Pravidelnost masáží

Jestliže budete miminko masírovat pravidelně, pozitivně tak ovlivníte cyklus spánku a odstraníte poporodní trauma. Pravidelné masáže zlepšují zdravotní stav u miminek trpících astmatem, alergiemi a ekzémy.

Vyzkoušejte baby masáž

Baby masáže lze rozdělit do tří skupin a to na masáže indické, švédské a speciální masáž chodidel. U tradiční indické masáže se využívá odstředivých pohybů, u švédských pohybu opačného.

Jak na to?

Při baby masáži vždy udržujte s miminkem oční kontakt, snížíte tak produkci stresových hormonů u dítěte. Důležitá je volba masážního oleje, protože při vtírání se olej dostává do krevního oběhu. Olej před zahájením masáže ohřejte v dlaních a můžete dát dítěti k oleji přivonět. Během masírování mluvte na miminko klidným hlasem a usmívejte se. Může se stát, že poprvé bude miminko při masáži plakat. Masírujte všechny části těla, včetně obličeje.

Užitečné tipy

  • mlýnek - provádějte jemné kroužení kolem pupíku
  • indické dojení - střídavě suňte ruce pomalým, táhlým pohybem od kyčlí ke kotníkům
  • kroužky kolem kotníků - provádějte jemné krouživé pohyby kolem kotníků dítěte, tato masáž je       vhodnou prevencí proti vzniku zánětu středního ucha
  • procházka prsty - vhodná technika při kolikách, prsty jedné ruky se procházejte z jedné strany bříška na druhou

Plavání novorozenců

Výborným cvičením je také plavání s miminkem. S plaváním je nejlepší začít ihned po narození, ale nikdy není pozdě začít i v jiném věku. Stejně jako ostatní cvičení i plavání podporuje fyzické i psychické prospívání dítěte, díky otužování se zvyšuje obranyschopnost organismu. Plavání dokonce působí pozitivně na peristaltiku střev. Zároveň i maminka si zpestří čas trávený na mateřské dovolené. Doma můžete v rámci klasického koupaní zvykat dítě na vodu denně. Navštěvovat kurzy plavání se doporučuje minimálně 2x týdně.

Učíme dítě mluvit

Kravské mléko vhodnou náhražkou toho mateřského?

Mléčná alergie u miminek

Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 3.0 Počet: 1 Nejlepší: 3 Nejhorší: 3

Souvisejicí články

Vázání na snowboardu

Snowboarding

07.03.2006

Tři kostky cukru

Craving

08.03.2006

Detail plaveckého bazénu

Aqua aerobic

08.03.2006

Diskuze

Vybrané video

Bezbolestná léčba zubního kazu

Lifestylový magazín Mineralfit.cz zabaví celou rodinu. Dočtete se zde spoustu informací o zdraví, kráse, stylu, zdravém jídelníčku, zajímavostech ze světa, práci, bylinkách či vztazích mezi rodiči a dětmi.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2020 Railsformers s.r.o., Ochrana osobních údajů Cookies