Práce a kariéra - znáte multilevel marketing?
Multilevel marketing (zkráceně MLM, síťový marketing) je oblíbeným pracovním modelem firem, které si tak budují strukturu spolupracovníků na základě manažerského systému. Zkráceně se dá říci, že firmy dávají přednost lidem, kteří jsou OSVČ (osoby samostatně výdělečně činné). O lidi, kteří by chtěli pracovat na HPP nemají zájem.
Cíl multilevel marketingu
Hlavním cílem Multilevel marketingu je vytváření struktur nezávislých distributorů (prodejců), kteří firmě shánějí zakázky a mají za to určité provize. Firma vytváří určité stupně úrovně, které by měli být pro distributory motivací (čím vyšší stupeň, tím vyšší provize).
Příklady multilevel marketingu
S jasným příkladem tohoto typu podnikání se můžeme setkat například u společnosti Avon cosmetics. Pokud se stanete součástí této společnosti, nabízíte jejich produkty svým známým a kolegům. Z každého prodaného výrobku máte určitou provizi, výše provize se stupňuje dle vašeho obratu. To znamená, že firma za vás nemá žádné náklady (zdravotní a sociální pojištění, daň, atd.).
MLM a jeho výhody
- snadný přivýdělek
- většinou nezávislý na čase (lze být distributorem určitého produktu a přitom pracovat na HPP)
- komunikace s lidmi
- bonusy, slevy, provize u nabízených produktů
MLM a jeho nevýhody
- neetické chování provozovatelů MLM (nedodané zboží, neproplacené provize, atd.).
- nedůvěřivost lidí vůči MLM
- vidina snadného zisku (zboží může být předražené a nebo nekvalitní)
- pozor na vysoké vstupní poplatky!
- multilevel marketing je často zaměňován s tzv. pyramidovými hrami
Diskuze