Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

Chorvatsko - dálnice a poplatky

Míříte-li do Chorvatska, určitě vás zajímá současný stav chorvatských dálnic. Výstavba probíhá neustále a již skoro rok funguje rychlé spojení Zábřeh - Split. Dozvíte se důležité informace o dálničních poplatcích i samotné dálnici.
Ruce položené na mapě
Před koncem roku 2004 přijala chorvatská vláda Program výstavby a údržby veřejných cest na období od roku 2005 do roku 2008, kde stanovila priority ve výstavbě dálnic. Patřila k nim i dálnice Záhřeb – Split její pokračování do Ploče, koridor Vc od hranic s Maďarskem přes Osijek k hranicím s Bosnou a Hercegovinou a dálnice Záhřeb - Sisak a další.
Společnost Chorvatské dálnice plánuje za toto období postavit dalších 257 km dálnic. Náklady se předpokládají ve výši více než 11 miliard kun.

Zprovozněné úseky chorvatských dálnic

  • 26.6.2003: Vukova Gorica - Bosiljevo - Ogulin - Josipdol - severní portál tunelu Mala Kapela (samotný tunel bude dokončen až v r.2005), dlouhý 44 km
  • 30.6.2003: úsek Gornja Ploča - Sveti Rok - tunel Sveti Rok - Maslenica - Maslenički most - Zadar, dlouhý 61 km
  • 30.6.2004: Perušić - Gornja Ploča, Zadar II - Pirovac, Vrpolje - Dugopolje, celkem 116 km
  • 15.7.2004: jižní portál tunelu Mala Kapela - Žuta Lokva, Perušić - Gospić, celkem 27 km
  • 24.7.2004: Žuta Lokva - Perušić, dlouhý 45 km.
  • 25.6.2005: Zábřeh - Split

Dálnice Záhřeb - Split rok po otevření

Čeští turisté, kteří cestují do Chorvatska k moři, jistě uvítali výstavbu dálnice ze Záhřebu do Splitu, která jim značně zkrátila a zpříjemnila cestu hornatým chorvatským vnitrozemím. Chorvaté tuto dálnici nazývají Dalmatina.

Trasa dálnice Zábřeh - Split

Záhřeb - Karlovac - Bosiljevo - Ogulin - tunel Mala Kapela - Žuta Lokva - Otočac - Gospić - Sveti Rok - tunel Sveti Rok - Maslenice - Maslenický most - Zadar - Benkovac - Pirovac - Skradin - most přes Krku - Dugopolje – Split.

Dálnice Zábřeh-Split v číslech

  • Dálnice Záhřeb - Split je dlouhá 380 km.
  • Celková hodnota investice je 17 miliard kun (bez DPH).
  • Bylo vybudováno 292 objektů - mostů, tunelů, viaduktů, podjezdů, průchodů a přechodů pro zvířata.
  • Na dálnici Bosiljevo - Split, dlouhé 324 km, která se stavěla se od srpna roku 2002, je 22 mostů, 41 viaduktů, 78 nadjezdů, 65 podjezdů, 12 tunelů a 9 průchodů pro zvířata.
  • Nejdelší tunely jsou: Mala Kapela - 5760 m, Sveti Rok - 5670 m, Plasina - 2300 m (ten postavila česká Subterra).
  • Největší viadukty: Jezerane - 661 m, Mokro Polje - 660 m.
  • Největší mosty: Gacka - 470 m, Maslenica - 377 m, Krka - 391 m.

Dálniční poplatky chorvatských dálnic

Dálniční poplatky za celou trasu ze Záhřebu až do Splitu byly stanoveny na 157 kun za osobní automobil a motocykl (I. kategorie), 245 kun za osobní automobil s přívěsem nebo dodávku (II. kategorie), 357 kun za nákladní automobil a autobus (III. kategorie) a 543 kun za kamion (IV. kategorie).

Koncesi na provozování dálnice mají dvě společnosti a každá z nich má svůj uzavřený způsob placení mýtného (Autocesta Rijeka - Zagreb v úseku Záhřeb - Bosiljevo a Hrvatske autoceste v úseku Bosiljevo - Split), motorista zaplatí poplatek až při výjezdu z dálnice, a to kvůli propojení soustav obou koncesionářů.

Chorvatské plány na rok 2006 - Chorvatsko dálnice 2006

V roce 2006 bude uvedena do provozu celá dálniční soustava v Istrii, tzv. Istrijský ypsilon. Bude dokončena výstavba nejjižnějšího úseku z Puly do Vodnjanu (13 km). Plánuje se postupná výstavba plného profilu dálnice na místech, kde je pouze poloviční profil.
Výstavba bude velmi náročná, neboť se jedná o úsek v hornaté oblasti Gorského kotaru. Plný profil na prvním úseku Bosijevo - Stara Sušica o délce 16 km má být dokončen v roce 2006. Do roku 2009 by měla mít dálnice požadované parametry po celé své délce. V roce 2006 bude dokončena dálnice ze Záhřebu na hranice se Srbskem (Záhřeb - Lipovac), a to otevřením jejího posledního úseku Županja - Lipovac, dlouhého 29 km.

Bezpečnostní vesty v Chorvatsku nutností

V Chorvatsku jsou od 1.1.2006 povinné bezpečnostní vesty.
Po Rakousku přikročilo i Chorvatsko od 1.1.2006 k zavedení bezpečnostních vest do povinné výbavy vozidla.
Do Vyhlášky o technických podmínkách provozu na silnicích byl doplněn nový článek 90, podle kterého musejí být motorová vozidla, kromě mopedů a motocyklů, vybavena reflexní vestou (reflektirajući prsluk), kterou si řidič musí obléci, když na silnici vykonává nějaké práce na vozidle.

Kam na dovolenou?

Další články:

Zakynthos - ostrov vůní

New York pro vášnivé cestovatele

Paříž - město lásky a památek

Amazonka - největší řeka světa

Nový Zéland - země pána prstenů

Sahara - tajemná poušť

Pyramidy

Toskánsko a pár tipů na cesty

Brazílie a dovolená snů

Malta a par tipů na cesty

Velká čínská zeď

Thajské království

Turecko a typická turecká kuchyně

Jaderské moře - nejmodřejší na světě

Mrtvé moře

Kanárské ostrovy
Tropické deštné lesy

Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 4.0 Počet: 1 Nejlepší: 4 Nejhorší: 4

Diskuze

Vybrané video

Bezbolestná léčba zubního kazu

Lifestylový magazín Mineralfit.cz zabaví celou rodinu. Dočtete se zde spoustu informací o zdraví, kráse, stylu, zdravém jídelníčku, zajímavostech ze světa, práci, bylinkách či vztazích mezi rodiči a dětmi.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2017 Railsformers s.r.o.